۱ ۶ , ۶ ۷ ۳
آموزشگاه های فنی حرفه ای
آموزشگاه های فنی حرفه ای
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵
تعداد مشاهده :‌ ۱۴۶۲
print
مؤسسات بر این باور است که هر تلاش توسعه‌محور اگر توان زنان را از یک سو به کار نگیرد و روش و فرهنگ و سنت‌های جامعه را از سوی دیگر در نظر نگیرد محکوم به شکست است. 
مدرسۀ پرستاری (۱۹۷۵) 

مدرسۀ پرستاری نهادی آموزشی تخصصی و با سابقه است که برای فارغ‌التحصیلان خود پس از سه سال آموزش و کارآموزی، زمینۀ اخذ مدرک فنی و رسمی دیپلم در سطح BT و مدرک در سطح عالی فنی TS را فراهم می‌کند. همچنین رشتۀ جدیدی برای آموزش و پرورش کار‌شناس سلامت روان به این مدرسه اضافه شده است. 

این مدرسه دختران فارغ‌التحصیل بخش سرپرستی مؤسسات را و همچنین سایر دختران را از مناطق جنوب و بقاع و دیگر نقاط جذب می‌کند. دانش آموختگان این مدرسه هرساله نتایج درخشانی در آزمون‌های رسمی به دست می‌آورند. فارغ‌التحصیلان از توان حرفه‌ای و حس انسانی رسالتمندی برخوردارند که از آموزه‌های اسلامی و راه امام بنیان‌گذار آموخته‌اند. 

این بنیاد در چارچوب آموزش علمی و مهارت عملی در صدد برقراری پیوند استوارتری با جامعه و حلقۀ وصل مهمی میان جامعه و ادارۀ بهداشت است؛ زیرا به این اداره پرستار می‌فرستد و پیگیر کار آن است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که زمینۀ ورود آسان فارغ‌التحصیلان این مدرسه که تا کنون به حدود هزار نفر می‌رسند به بازار کار و امکان پیشرفت کاری آن‌ها در هر جا که باشند فراهم است. 

برنامه‌های فنی حرفه‌ای کوتاه مدت (۱۹۹۸) 

دختران و زنانی که مایل به ادامۀ آموزش دانشگاهی نیستند و یا توان آن را ندارند می‌توانند در دوره‌های نه‌ماهه در چند زمینۀ تخصصی از جمله منشی‌گری و خدمات بهداشتی و کودک‌یاری و آرایشگری و باغچه‌آرایی و گل‌کاری و مهمان‌داری و عکاسی و تصویربرداری شرکت کنند. تا کنون ۱۵۴۴ نفر این دوره‌ها را گذرانده‌اند. پایۀ وجودی برنامۀ یادشده این فرمودۀ امام صدر است که «برای رشد قابلیت‌های زنان، باید فضای مناسبی به منظور خدمت به جامعه فراهم کنیم.» 

مؤسسات بر این باور است که هر تلاش توسعه‌محور اگر توان زنان را از یک سو به کار نگیرد و روش و فرهنگ و سنت‌های جامعه را از سوی دیگر در نظر نگیرد محکوم به شکست است. 

محتوای دوره‌های این برنامه بسته به نیازهای بازار کار و خواست و توان کارآموزان منعطف است و چ‌تر گسترده‌ای از زمینه‌های تخصصی را فراهم می‌کند. همچنین از مهارت‌سازی عملی که با حرفۀ تخصصی در ارتباط است فرا‌تر می‌رود و با برگزاری نشست‌ها و سخنرانی‌های دینی و اجتماعی و فرهنگی گوناگون در پی ارتقای منزلت حقوقی و اجتماعی و فرهنگی زنان است. 

شاخۀ مددکاری اجتماعی (۲۰۰۳)


این شاخه برای آموزش و پرورش مددکاران اجتماعی در خدمت به جوامع روستایی و خانواده‌های مستمند است. مددکاران با مدرک BP و دیپلم فنی BT فارغ‌التحصیل می‌شوند. این شاخه، تخصصی بی‌همتا در لبنان است که مدیریت آموزش فنی و حرفه‌ای آن را ایجاد کرده است. برنامۀ یادشده، زنان فعال اجتماعی را برای کار با گروه‌ها و اشخاص نیازمند از هر گروه سنی آماده می‌کند تا آنان را برای مشارکت در زندگی اجتماعی و بهبود وضع معیشتی و کاری خود تشویق کنند. درخواست‌های فراوان مردم برای ثبت نام در این برنامه حاکی از حجم بالای نیاز محیط محلی به این خدمات است. تعداد ثبت‌نام کنندگان از نه نفر در سال ۲۰۰۴ به ۷۶ نفر در سال ۲۰۰۷ و نود نفر در سال ۲۰۱۰ افزایش یافته است. 

مرکز آموزش پیوسته «طاقات» (۲۰۱۱)

این مرکز برای آموزش کارمندان و داوطلبان و بهبود مهارت‌های کارکنان در مجموعه‌ها و شهرداری‌ها و غیره است. همچنین آموزش گروه‌های داوطلب از خارج لبنان را نیز می‌پذیرد و درخواست دانشگاهیان برای کارآموزی پیش از فراغت تحصیلی را می‌پذیرد. به این منظور، ضوابط و مقررات ثابتی در آغاز سال اعلام می‌شود تا علاقه‌مندان به آموزش بر محور آن‌ها ثبت‌نام کنند.

  نظرات

نظری وجود ندارد. اولین فردی باشید که نظر می‌دهد.
نظر جدید
نام
پست الکترونیکی
وب سایت
عنوان
نظر
CAPTCHA image
عبارت بالا را وارد کنید. (به حروف کوچک و بزرگ حساس است.)