۱ ۶ , ۶ ۷ ۱
فعالیت‌های بهارانه مؤسسات
فعالیت‌های بهارانه مؤسسات
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
تعداد مشاهده :‌ ۱۰۵۴
print
پنجمین سالگرد تأسیس مرکز اسیل، مراسمی برای روز میراث فرهنگی غیرمادی و فارغ‌التحصیل شدن اولین گروه از پرستاران در دوره ای خاص از جمله اخبار مهم مؤسسات امام صدر در لبنان است.
مؤسسات امام موسی صدر جمعیتی غیردولتی، غیرانتفاعی است که از اوایل دهۀ شصت میلادی خدمات اجتماعی و فرهنگی خود را آغاز کرده است. امام موسی صدر با تأسیس نهادهایی برای سامان‌دهی به اوضاع محرومان لبنان، نخستین سنگ بنای تشکیل این جمعیت را گذاشت که بعد‌ها به صورت رسمی با نام «جمعیت مؤسسات امام موسی صدر» با مدیریت رباب صدر، خواهر امام موسی صدر، آغاز به کار کرد.

در این گزارش چند خبر از فعالیت‌های مؤسسات امام موسی صدر در فصل بهار را مرور می‌کنیم.

  • نمایشگاه بهاری مؤسسات برای بانوان/ موسم دوستی برای مهرورزی

مؤسسات امام موسی صدر و انجمن زنان لبنانی به مناسبت فصل بهار و به سن تکلیف رسیدن گروهی از دختران مؤسسات، نمایشگاه بهاری صنایع دستی برپا کردند.

این نمایشگاه با سخنرانی و خوشامدگویی رباب صدر، مدیر مؤسسات آغاز به کار کرد. او این مناسبت را موسم دوستی خواند که در آن می‌توان با مهرورزی و همبستگی به ژرفای انسان بودن دست یافت. در ادامۀ این مراسم سرودهای مذهبی متناسب با این مناسبت اجرا شد.

بانوان شهر صور و نواحی اطراف در این مراسم شرکت کردند و از غرفه‌های این نمایشگاه که دربردارندۀ صدها اثر دستی و نیز شیرینی‌جات و خوراکی‌های خانگی بود بازدید کردند. از تازه‌های نمایشگاه امسال، محصولات بازیافت‌شده مانند بسته‌بندی‌ها و جعبه‌های کادو بود که از مواد کاغذی دورریختنی در واحد بازیافت ساخته شده بود.

  • فارغ‌التحصیل شدن اولین گروه از پرستاران در چارچوب طرح معالجه عوارض آسیب نخاعی

مراسم فارغ‌التحصیلی اولین گروه از پرستاران (در چارچوب طرح معالجه عوارض آسیب نخاعی ستون فقرات) پنجم مارس ۲۰۱۶ در مؤسسات امام موسی صدر برگزار شد.

در این مراسم که با همکاری هیئت کمک‌های نروژی و جمعیت خیریۀ حضرت فاطمه(س) و جمعیت مساواة برگزار شد، جمعی از نهادهای منطقۀ صور و پزشکان و پرستاران مراکز درمانی وابسته به مؤسسات و علاقه‌مندان حضور داشتند. در ابتدای این مراسم گروه کر دانش‌اموزی مؤسسات سرود ملی لبنان را اجرا کرد و پس از آن سرود ملی نروژ اجرا شد.

سپس کریستیل هیر الستاد، نمایندۀ سازمان نورواک در لبنان و منطقه، در سخنانی با بیان اینکه آنچه در کلینیک مؤسسات در دردغیا انجام می شود از جمله نوع توجه به آسیب‌دیدگان و پرورش مهارت های ذاتی آنان، رشک‌برانگیز و افتخارآمیز است، گفت: «مراقبت درست از بیماران و آسیب دیدگان کمک می‌کند تا جلوی بسیاری از عوارض آن از جمله آنچه منجر به مرگ می‌شود، گرفته شود. آماری که در دست داریم، نشان می‌دهد که اهمال نسبت به آسیب یا موردی یا به دلخواه برخورد کردن با آن، رابطۀ نمایی با میزان مرگ ناشی از این آسیب ها دارد.»

او در پایان سخنانش به فارغ‌التحصیلان و تیم آموزشی دانشگاه اسلو و بیمارستان توانبخشی «سوناس» تبریک گفت. دیگر سخنران این مراسم نجاد شرف الدین بود که ضمن خوشامدگویی به حاضران از تنوع شرکت‌کنندگان در مراسم ابراز خرسندی کرد و به این نکته اشاره کرد که سخت‌کوشی عامل به ثمر رسیدن این طرح و عامل موفقیت فارغ‌التحصیلان کاروان «رحمت» بوده است. کاروانی که در راه سلامت بشر و کم کردن درد و رنج آنان تلاش کرده‌اند و در نتیجه به صفات خداوند نزدیک شده‌اند؛ خداوندی که نمونۀ کامل و هدف نهایی تمامی کوشش‌های ما است.

در این مراسم همچنین منا طیبا به نمایندگی از فارغ‌التحصیلان در سخنانی ضمن ابراز خرسندی، تشکر فراوان خود را از تیم آموزشی و مسئولان این طرح در نرواک و نیز مؤسسات امام موسی صدر و پشتیبانی و همراهی و مراقبت و تشویق آنان ابراز داشت.

گفتنی است که کسب مدرک این دوره مستلزم مطالعۀ دو هزار صفحه مطالب تخصصی و شرکت در۷۰ ساعت درس و ۵۰ ساعت کارآموزی و نیز سه سال کار عملی است. منا طیبا، ریما الحسینی و ریما درویش از فارغ التحصیلان این دوره بودند.

  • جایزه کیوـ‌پلانتیوم برای بهداشت غذا

قنادی و آشپزخانه و خیریه مؤسسات امام موسی صدر، موفق به دریافت گواهی‌نامۀ بین‌المللی شرکت جهانی بویکر شد. 

دریافت گواهی‌نامۀ کیوـ‌پلانتیوم معیارهایی دارد که مهم‌ترین آن‌ها وجود ملاک‌های کیفیت و بهداشت غذا در مکان‌های نگه‌داری و آماده‌سازی غذا و نیز مهارت کارگران و همچنین رعایت کردن اصول بهداشت و سلامت غذا است. شرکت بویکر برای احراز این شرایط بازرسی‌های دوره‌ای دارد و همچنین لازم است که پرسنل در کارگاه‌های آموزشی بهداشت غذا شرکت کنند.

مراسم اعطای این گواهی ۱ مارس ۲۰۱۶ با حضور ماتیو نجم، مشاور شرکت بویکر در بهداشت غذا و نیز پرسنل آشپزخانه و شیرینی‌پزی در محل این آشپزخانه برگزار شد.

در این مراسم مایا غریب، متخصص تغذیه توضیحاتی دربارۀ مراقبت‌های غذایی در رستوران و قنادی مؤسسات امام صدر داد که منجر به دریافت این گواهی‌نامه شد. همچنین نمایندۀ شرکت بویکر در سخنانی گفت که مؤسسات امام صدر در شهر صور جزو اولین مراکزی است که توانسته است به گواهی‌نامۀ بهداشت غذایی دست یابد.

  • مراسمی برای روز میراث فرهنگی غیرمادی

مؤسسات امام موسی صدر در لبنان مراسمی به مناسبت روز میراث فرهنگی غیرمادی برگزار کرد. میراث فرهنگی غیرمادی، مجموعه‌ای از آداب و رسوم و کوشش‌هایی است که زیربنای احساس تعلق و هویت و پیوستگی است. این میراث حلقۀ اتصال گذشته، حال و آیندۀ ما و دریچۀ اطمینانی است که باعث عزت و اعتماد به نفس و نیز اعتماد به دیگران است و به‌تبع، بنای صلح را در میان ملت‌ها تقویت می‌کند و علاوه بر این‌ها، در مواجهه با موج روزافزون جهانی‌شدن، در حفظ تنوع فرهنگی نیز مؤثر است. به این معنا که به گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها کمک می‌کند و انسان‌ها را به احترام متقابل برای روش زندگی یکدیگر، تشویق می‌کند.

به همین علل و دیگر علت‌ها، سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) به مسئلۀ میراث فرهنگی توجه ویژه‌ای کرده است و در سال ۲۰۰۳ دولت‌های عضو آن، توافق‌نامه‌ای را برای حفاظت و حمایت از میراث فرهنگی پایه گذاشتند.

با در نظر داشتن این موضوع و با همکاری کمیتۀ ملی یونسکو، مؤسسات امام موسی صدر در لبنان مراسمی فرهنگی ـ مردمی در فضای باز معهد الآفاق للتنمیة برگزار کرد.

در این مراسم رباب صدر و پرفسور زهیده درویش جبور، دبیرکل دفتر منطقه‌ای یونسکو و مهندس حسن دبوق، شهردار صور، زاهی یاسین، از بخش آموزشی منطقۀ جنوب، سید حمید صدر و گروهی از کارمندان و دانش‌آموزان مدارس وابسته به شبکۀ یونسکو حضور داشتند.

نجاد شرف الدین در این مراسم، ضمن خوشامدگویی به حاضران اندیشۀ حمایت از میراث فرهنگی را ستود و یادآوری کرد که لبنانیان در مهاجرت‌هایی که داشته‌اند همواره سعی کرده‌اند که تا جایی که می‌توانند، سفیرانی برای میراث کشورشان باشند و پیام صلح را به جهانیان برسانند.

زهیده جبّور نیز دربارۀ توجه ملت ها به فرهنگ صحبت کرد و از مؤسسات امام موسی صدر به خاطر مسئولیتی که در ابتکار عمل و سازمان‌دهی به عهده گرفت تشکر کرد. او همچنی نقش مبنایی و پایه‌ای امام موسی صدر را در تأسیس فعالیت های اجتماعی به خصوص در حوزه‌های توان‌مندسازی بانوان و آموزش‌های شهروندی یادآور شد.

  • پنجمین سالگرد تأسیس مرکز اسیل

چهارم ژوئن، سالروز پنجمین سال تأسیس مرکز مداخلۀ زودهنگام: اسیل است. به همین مناسبت همایش «مداخلۀ زودهنگام برای کودکان: مورد لبنانی و واقعیتِ عملی» با حضور استاد وائل ابو فاعور، وزیر بهداشت لبنان و مشارکت عده‌ای از خبرگان و متخصصان لبنانی و غیرلبنانی برگزار می‌شود که در آن تجربۀ مداخلۀ زودهنگام در لبنان و نیز آخرین دست‌آوردها و خبرهای در این زمینه مطرح خواهد شد.

این همایش شنبه، چهارم ژوئن ۲۰۱۶ از ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر در هتل موفن‌پیک بیروت، برگزار خواهد شد.

در این همایش همچنین دربارۀ معضل مداخلۀ زودهنگام برای کودکانی که دارای نیازهای ویژه‌ای هستند، صحبت می‌شود و شرکت‌کنندگان دربارۀ این مسئله، با استفاده از تجربه‌ها و تخصصشان سخن خواهند گفت.
  نظرات

نظری وجود ندارد. اولین فردی باشید که نظر می‌دهد.
نظر جدید
نام
پست الکترونیکی
وب سایت
عنوان
نظر
CAPTCHA image
عبارت بالا را وارد کنید. (به حروف کوچک و بزرگ حساس است.)