۱ ۶ , ۶ ۶ ۵
آموزش‌های درمانی اسیل در قلب خانه
آموزش‌های درمانی اسیل در قلب خانه
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷
تعداد مشاهده :‌ ۱۳۲۹
print
روز جهانی معلولین هر ساله در ۳ دسامبر، برابر با ۱۲ آذر برای آگاهی بخشی درباره مسائل مربوط به معلولیت‌های مختلف و مشکلات زندگی افراد معلول برگزار می‌شود. مشکلاتی که مورد توجه مرکز اسیل در موسسات امام موسی صدرِ لبنان است و برای رفع آنها در کودکان بیمار لبنانی تلاش می‌کند.
مرکز مداخله زودهنگام اسیل، درواقع محلی است برای تشخیص و درمان زودهنگام کودکانی که از بیماری‌هایی همچون سندروم داون، اوتسیم، صرع و ... رنج می برند. بیماری‌هایی که توانایی و مهارت زندگی سالم را در این کودکان کم می‌کند.

این مرکز فعالیت رسمی خود را در سال 2011 زیر پوشش مؤسسات امام موسی صدر و با تأیید وزارت بهداشت لبنان آغاز کرد.

دوره‌هایی برای خانواده‌های کودکان زیر یکسالِ سندروم داون 

اسیل دوره‌های متنوعی برای معالجۀ کودکان دچار اختلال برگزار می‌کند که این دوره‌ها با همراهی خانواده‌ها تشکیل می‌شود. برنامۀ مشاوره کودکان سندروم داون ((DS consultation program  یکی از این دوره‌هاست که حدود چهار سال از آغاز آن می‌گذرد. این دوره برای کودکان زیر یکسالِ سندروم داون است. 

این دوره فعالیت خود را بر خانوادۀ کودکان متمرکز کرده است. کودکان سندروم داون مانند سایر کودکان تا پیش از یک‌سالگی به‌طور طبیعی رشد می‌کنند، ولی با گذشت زمان و بزرگ شدن، عقب‌افتادگیِ ذهنی و جسمی در آنها نمایان می‌شود. خانواده‌های این کودکان می‌توانند در یک‌سال اول عمر کودک با مشاوره و راهنماییِ متخصصان، خود عهده‌دار تمرین مهارت‌ها و برخی از کارهای کودکشان در منزل شوند؛ مثل غذا دادن، استحمام، لباس پوشیدن و بازی کردن. در این دوره همۀ این موارد به خانواده آموزش داده می‌شود و خانواده مستقیماً با کودک خود کار و تمرین می‌کند. 

مشاوره، تمرین و تعامل متخصصان درمانگر با خانواده‌ها

دوره‌های DS consultation program معمولاً به شکل گروهی برای چهار تا هشت خانواده برگزار می‌شود. مدت این دوره‌ها یک‌ساله است؛ یعنی خانواده‌ها می‌توانند از بدو تولد کودک در این دوره‌ها شرکت کنند. معمولاً، خانواده و کودک هفته‌ای یک جلسۀ یک‌ساعته با متخصصان و درمانگران دارند. در این جلسه، تکنیک‌هایی به خانواده‌ها آموزش داده می‌شود تا در طول هفته آنها را در منزل به‌کار گیرند. این جلسات بسیار تعاملی و دوجانبه میان خانواده و درمانگر برگزار می‌شود. گاهی در این جلساتِ آموزشی متخصص روانشناس نیز حضور دارد تا مشاوره دربردارندۀ همۀ ابعاد باشد. 

پس از هر چهار هفته، جلسه‌ای کارگاهی با حضور متخصصان فیزیوتراپ، گفتاردرمان، متخصص حسی-حرکتی و کاردرمان برگزار می‌شود؛ کارگاهی گروهی با حضور همۀ خانواده‌ها. این کارگاه‌ها هربار با حضور یک پزشک متخصص: مغز و اعصاب یا تغذیه یا روانشناس یا حسی-حرکتی یا گفتار درمان یا کاردرمان برگزار می‌شود. 

پیوستن کودکان به خانواده بزرگ اسیل

وقتی این دورۀ حدوداً یک‌ساله تمام می‌شود، کودک و خانواده برای حضور در برنامۀ مداخلۀ زودهنگام اسیل آماده شده‌اند. در واقع، در طول این یکسال خانواده از روند کار و فعالیت مطلع شده و کودک آمادۀ برنامه پرورش مهارت‌ها می‌شود.

مرکز اسیل تاکنون سه دورۀ یکساله برگزار کرده است و بیشتر این خانواده‌ها به برنامه‌ها و فعالیت‌های اسیل پیوسته‌اند. این 
مرکز قصد دارد در مورد این دوره‌ها مطالعه‌ای مقایسه‌ای انجام دهد و میان کودکان و خانواده‌هایی که در این دوره‌ها (قبل از یک‌سالگی) حضور داشتند و سپس، به برنامۀ مداخلۀ زودهنگام پیوستند و کودکان وخانواده‌هایی که در این دوره‌ها حضور نداشتند، مقایسه‌ای صورت دهد تا تأثیر این دوره‌ها را به صورت علمی روشن کند.
ecil972ecil973ecil975
ecil971
  نظرات

نظری وجود ندارد. اولین فردی باشید که نظر می‌دهد.
نظر جدید
نام
پست الکترونیکی
وب سایت
عنوان
نظر
CAPTCHA image
عبارت بالا را وارد کنید. (به حروف کوچک و بزرگ حساس است.)