۱ ۶ , ۶ ۶ ۸
آشنایی با مرکز مطالعات و تحقیقات امام موسی صدر
آشنایی با مرکز مطالعات و تحقیقات امام موسی صدر
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵
تعداد مشاهده :‌ ۹۱۶
print
هفده سال بعد از غیبت امام صدر، در اوت ۱۹۹۵ مرکز مطالعات و تحقیقات امام موسی صدر با هدف پیگیری پرونده ربودن و حفظ و ترویج اندیشه ایشان تأسیس شد.
مرکز مستقل و غیرانتفاعیِ علمی، فرهنگی و پژوهشی

امام صدر می‌گوید «امر مهمی که انسان برایش خلق شده است معرفت است.» هفده سال بعد از غیبت امام صدر، در اوت ۱۹۹۵ دوستان او در بیروت مرکزی تاسیس کردند که دغدغهٔ او را برای ترویج علم و معرفت و گفت‌وگوی بین ادیان را پی بگیرد. هدف مهم مرکز پی‌گیری روش امام و نشر و گسترش افکار و اندیشه‌های او در لبنان و دیگر نقاط جهان بود. همچنین مرکز می‌بایست مسالۀ ربوده شدن امام صدر و دو همراهش را پیگیری می‌کرد. تلاش ویژه برای گردآوری و ثبت ایده‌ها و اندیشه‌های امام صدر و انتشار و عرضه آن‌ها به پژوهشگران و علاقه‌مندان حوزه و دانشگاه وظیفۀ مرکز است. 

مرکز مطالعات و تحقیقات امام صدر همچنین اهدافش را با انتشار کتاب و پژوهش‌نامه، تهیه سند، برگزاری همایش و نشست در لبنان و خارج از لبنان، شرکت در فعالیت‌های مشابه و راه‌اندازی پایگاه اینترنتی در مشارکت با پژوهشگران و مراکز مشابه پی می‌گیرد. مرکز هزینه‌هایش را از طریق هدایایی که دوستان یا مؤسسات دوست در لبنان و جهان می‌دهند و درآمد‌هایش از محل چاپ کتبش یا دیگر فعالیت‌هایش تأمین می‌کند.


مهم‌ترین فعالیت‌های مرکز

پیگیری پروندهٔ ربودن

مرکز روزانه بسیاری از روزنامه‌ها، مجلات، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های اینترنتی، رادیو‌ها و شبکه‌های تلویزیونی به زبان‌های مختلف را رصد می‌کند تا این مجموعه‌ها دربارهٔ امام صدر و دو همراهش اخبار غلط به مردم نرسانند و هر جا خبری اشتباه و غلط مخابره شد سریع خبر صحیح را به آن‌ها برسانند و مردم به اشتباه نیفتند. 


جمع‌آوری و آرشیو

مرکز کتاب‌ها، مقاله‌ها، اسناد، دست‌نوشته‌ها، عکس‌ها، نوارهای صوتی و تصویری، نشریات و اخبار امام صدر را و آن‌چه را دربارهٔ او هست جمع و به‌شکلی پیش‌رفته‌تر و دقیق در فضای وب منتشر می‌کند. پایگاه اینترنتی «موقع سماحة الامام السید موسی الصدر» که ۳۱ اوت ۲۰۰۶ روی شبکه اینترنتی فعال شد یکی از خروجی‌های این مرکز است. این پایگاه اینترنتی همهٔ اخبار و مقاله‌ها و اسنادی که به اندیشه، فعالیت و روش امام صدر مربوط است منتشر می‌کند. همچنین هر چه را دربارهٔ ربوده شدن امام صدر هست در اختیار همگان می‌گذارد. 


همایش‌های کلمه سواء

 در سلسله‌همایش‌های کلمه‌ سواء نمایندگان و رهبران مذاهب مختلف، روحانیان ادیان، ادیبان و اصحاب رسانه، روسا و وزرای کشورهای مختلف و دانشجویان و علاقه‌مندان مباحث دینی و ملی شرکت می‌کنند. هر سال همایش موضوعی خاص دارد. تاکنون مرکز دوازده همایش برگزار کرده است. 


انتشارات

انتشارات مرکز مجموعۀ مقلات و سخنرانی‌های همایش‌های کلمه سواء را چاپ و منتشر می‌کند. امروزه اما بیشتر تلاش می‌کند تألیفات فقهی، تفسیری و فلسفی امام صدر را چاپ کند و در این بین بیشتر بر نوشته‌هایی تاکید دارد که قبلا چاپ نشده‌اند. همچنین مرکز تلاش می‌کند سخنان و درس‌های امام صدر را هم به صورت صوتی منتشر کند. درکنار این‌ها انتشارات کتاب‌هایی هم دربارهٔ امام صدر یا مسالهٔ ربوده شدن امام صدر منتشر می‌کند.


نمایشگاه‌های کتاب، فیلم و اقلام فرهنگی

مرکز و داوطلبانش با آثار، تابلو‌ها، اسناد و فیلم‌های مستندشان در نمایشگاه‌های فرهنگی و نمایشگاه‌های کتاب داخلی و خارجی شرکت می‌کنند. همچنین مرکز در تولید ده‌ها فیلم مستند به زبان‌های مختلف مشارکت کرده است. 

مرکز با حضور در بسیاری از همایش‌ها و نشست‌ها و بزرگداشت‌ها و مناسبت‌های فرهنگی داخلی و جهانی در لبنان و فرانسه و آمریکا و استرالیا و ایران و آفریقا به گنجینه تجارب فرهنگی و اجتماعی خود افزوده است. 


مرکز مطالعات و تحقیقات امام موسی صدر از همه اساتید، دانشجویان، خواهران و برادرانی که تلاش کردند این مرکز موفق شود صمیمانه سپاسگزاری می‌کند. از خداوند متعال هم می‌خواهیم که به ما کمک کند فعالیت‌های نیمه‌تمام خود را تمام کنیم و آن‌هایی را که تاکنون به دلیل محدودیت امکانات آغاز نکرده‌ایم آغاز کنیم. مرکز مطالعات از همه دعوت می‌کند ضمن بازدید از پایگاه اینترنتی، نظرات و پیشنهاد‌هایشان را اعلام کنند. همچنین از این‌که با ارایهٔ سند، عکس، کتاب، مجله، مقاله، خبر یا نوار صوتی و تصویری دربارهٔ امام صدر بر اطلاعات پایگاه اینترنتی می‌افزایید تشکر می‌کنیم. 

تلفن ۰۰۹۶۱۴۵۴۵۲۱
فکس ۰۰۹۶۱۴۵۴۵۱۲
آدرس اینترنتی: www.imamsadr.net
آدرس الکترونیکی: info@imamsadr.net

  نظرات

نظری وجود ندارد. اولین فردی باشید که نظر می‌دهد.
نظر جدید
نام
پست الکترونیکی
وب سایت
عنوان
نظر
CAPTCHA image
عبارت بالا را وارد کنید. (به حروف کوچک و بزرگ حساس است.)