۱ ۶ , ۶ ۶ ۸
آشنایی با خدمات سلامتی موسسات امام موسی صدر به بهانه روزجهانی بهداشت و سلامتی
آشنایی با خدمات سلامتی موسسات امام موسی صدر به بهانه روزجهانی بهداشت و سلامتی
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵
تعداد مشاهده :‌ ۱۰۹۵
print
۱۸ فروردین روزجهانی بهداشت و سلامتی نام گذاری شده است. به بهانه این روز فعالیت‌ها و خدمات سلامتی موسسات امام موسی صدر در این گزارش مرور می‌شود.
مؤسسات امام موسی صدر جمعیتی غیردولتی، غیرانتفاعی است که از اوایل دهۀ شصت میلادی خدمات اجتماعی و فرهنگی خود را آغاز کرده است.
امام موسی صدر با تأسیس نهادهایی برای سامان‌دهی به اوضاع محرومان لبنان، نخستین سنگ بنای تشکیل این جمعیت را گذاشت که بعد‌ها به صورت رسمی با نام «جمعیت مؤسسات امام موسی صدر» تحت مدیریت رباب صدر، خواهر امام موسی صدر، آغاز به کار کرد. 
این جمعیت در بخش‌های فقیرنشین جنوب لبنان به فعالیت اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی مشغول است. سال ۱۳۹۲، پنجاهمین سالگرد آغاز به کار این مؤسسات خیریه بود. 



دبیرستان دخترانه؛ مرکز آموزش مهارت برای خانواده‌های شهدا؛ مرکز آموزش صنایع دستی؛ مدرسۀ پرستاری؛ خیریۀ ایتام؛ مهد کودک؛ مدرسۀ فنی حرفه‌ای و مدرسۀ حرفه‌آموزی دختران از جمله مراکز فعال این موسسات است که در سه مقوله آموزش، سلامت و اشتغال زایی فعالیت می‌کند. 

خدمات و مراکز بهداشتی موسسات

مراکز بهداشتی موسسات خدمات مطلوب بهداشتی و اجتماعی را به روستاییان ارایه می‌کنند، به‌ویژه به آن‌ها که بیمۀ درمانی ندارند. ساخت مراکز بهداشتی در سال ۱۹۸۵ و با میانگین احداث یک مرکز در هر سه سال آغاز شد. خدمات این مراکز در شرایط عادی به شش دسته اصلی تقسیم می‌شود: 

بهداشت پیشگیری: آگاهی بخشی و فرهن گسازی، واکسیناسیون، تشخیص زودهنگام، آزمایش و معاینات دورهای. 
بهداشت اولیه و زایمان: ویژۀ زنان و کودکان در بهداشت عمومی و بهداشت مادر و کودک. 
درمان بیماری های مزمن: پخش دارو بر اساس جدول‌های زمان بندی بازدید از ده‌ها روستا، تا بیماران تحت مراقبت منظم و دائم قرار گیرند. 
کمک‌های درمانی: مؤسسات با کمک کردن و همراهی و رعایت جنبه‌های مالی و انسانی وضعیت‌های ویژه را زیر پوشش می‌گیرد. 



خدمات آزمایشگاهی و تخصصی: این خدمات یا در آزمایشگاه‌های مؤسسات یا بر اساس قرارداد با مراکز تخصصی در بیرون عرضه می‌شود و شامل خدمات تخصصی دندانپزشکی و چشم پزشکی نیز می‌شود. 
بهداشت روان: این برنامه با همکاری هیئت بین المللی پزشکی (IMC) و در پیروی از مفهوم بهداشت همه جانبه در دو بُعد جسمی و روانی اجرا می‌شود. گروهی از افراد خبره در برنامۀ ویژۀ آموزش کار‌شناسان سلامت روان با همکاری نورواک (از سال ۲۰۰۸) در این مهم سهیم هستند. 

برای آشنایی با مراکز و فعالیت‌های این مؤسسات می‌توانید صفحه ویژه موسسات امام صدر را در اینجا ببینید. 

معرفی مرکز «مداخلۀ زودهنگام، اِسیل» 

مرکز «مداخلۀ زودهنگام، اِسیل» یکی از زیر مجموعه‌های موسسات امام موسی صدر است که به کودکانی رسیدگی می‌کند که دارای نیازمندی‌های ویژه از تولد تا سه سالگی هستند. راهکار این برنامه درمان فردی با مشارکت خانواده است. هدف مرکز، گستردن زمینۀ برخورداری این کودکان از زندگی شرافتمندانه و نیز کاستن از بار سنگین مراقبت خانواده و جامعه از آن‌هاست. 


مستند مربوط به معرفی این مرکز به همراه زیرنویس فارسی در کانال موسسه امام موسی صدر در سایت آپارات موسسه منتشر شده است. این مستند را اینجا ببینید.

  نظرات

نظری وجود ندارد. اولین فردی باشید که نظر می‌دهد.
نظر جدید
نام
پست الکترونیکی
وب سایت
عنوان
نظر
CAPTCHA image
عبارت بالا را وارد کنید. (به حروف کوچک و بزرگ حساس است.)