۱ ۶ , ۶ ۴ ۶
نیم قرن تلاش در نبود سرشار از بودنش
نیم قرن تلاش در نبود سرشار از بودنش
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲
تعداد مشاهده :‌ ۸۰۲
print
گزارش المنار از مراسم پنجاهمین سالگرد تأسیس مؤسسات امام صدر که در سالن یونسکو بیروت با حمایت رئیس جمهور لبنان و رئیس پارلمان این کشور برگزار شد.
نهادهای امام صدر در پنجاهمین سال کاری خود می‌درخشند


زینب الطحان

ترجمه: سید کمال رضوی

منبع: سایت شبکه المنار

جمعه، یکم اکتبر ۲۰۱۳

اینکه تالار اصلی و بزرگ یونسکو، شاهد انبوه مردمی شود که حتی سالن‌ها و راهروهای آن را پر کنند و در انتظار بایستند تاجایی در تالار، خالی شود، پیشینه نداشته است مگر در بزرگداشت یاد نماد میهن و مقاومت، پیشوای کبیر و ربوده شده، امام موسی صدر (خدایش به سلامت آورد) او که سخنان تاریخی‌اش در گوش نسل‌های نوشکفته طنین انداخت و آن‌ها را با اندیشۀ روشنی‌بخش و زاینده‌اش برای امروز به بار نشاند و روزگار درخشان از پیروزی‌های کنونی را رقم زد.

نونهالانی که بهار عمر و انتظارشان را برای او سرودند‌‌ همان پیشاهنگان مسلمان‌اند که.... جشن پنجاهمین سال فعالیت خیری و اجتماعی و فرهنگی مؤسسات امام صدر را افتتاح کردند، مؤسساتی که از سال ۱۹۶۳ به همت امام ربوده شده آغاز به کار کردند.

این جشن باشکوه مؤسسات امام صدر در سالن یونسکو با حمایت رئیس جمهور میشل سلیمان برگزار شد و نبیه بری، رئیس پارلمان به نمایندگی از رئیس جمهور و عدنان منصور، وزیر خارجه به نمایندگی از نخست وزیر و برخی شخصیت‌های دینی و سیاسی و امنیتی شرکت کردند. 

برگزارکنندگان جشن، چند فیلم مستند از نوع فعالیت‌ و شیوۀ گسترش این نهاد‌ها و مهم‌ترین دشواری‌های پدید‌آمده و روش گذار از آن‌ها را به نمایش گذاشتند.

بانو رباب صدر: ما را به سوی تغییر و تحول رهنمون کردی

بانو رباب صدر دربارۀ برادرش امام صدر سخنانی پرشور به زبان آورد و وی را «برادر و سرور و امام» خود خواند و او را چنین خطاب کرد: «تا فراسوهایی دور ما را به سوی تحول رهنمون کردی تا زنانی برخوردار از حقوق شهروندی و مستقل بسازیم، زنی که در برابر چشم جهانیان بدرخشد و امانتی را که کوه‌ها نپذیرفتند به دوش کشد. استواری گام‌هایت ما را به رفتن واداشت و ما با تو آسوده گام زدیم. پنجاه سال گذشت و ما هنوز پیوندی ناگسستنی با تو داریم. اما در نبود تو آزموده شدیم‌ای مهتر من. نبود تو نیز به ما آگاهی بخشید و سرچشمه‌های جوشان فیض تو، توشۀ بسیار به ما ارزانی داشت.»

پس از این پیشگفتار آکنده از مهر، بانو صدر از تاریخ مؤسسات و نوع فعالیت و شیوۀ گسترش آن‌ها در این پنجاه سال سخن گفت و به فعالیت‌های بهداشتی و پرورشی و فرهنگی آن‌ها اشاره کرد. وی از کمک شخصیت‌های حقیقی و حقوقی لبنانی به این نهاد‌ها و همکاری‌های رسمی و بین‌المللی در این باره سپاسگزاری کرد.

سخنانی دیگر که بر حاضران اثر ژرفی گذاشت از زبان یکی از بانوان فارغ‌التحصیل مؤسسات امام صدر حکایت شد. او از کشاکش خود با سختی‌های زندگی گفت و اینکه چگونه بانو رباب او را درمی‌یابد و می‌پرورد و می‌آموزاند و از او و دختران هم‌نسلش، دوشیزگانی شایسته و مادرانی با ایمان و خدمتگزار به جامعه می‌سازد. این بانوی فرهیخته در پایان سخنانش از حاضران خواست تا برای به سلامت بازگشتن امام صدر و دو همراهش به درگار خداوند دعا کنند.

نبیه بری، رئیس پارلمان: سید موسی صدر به جنبش ما زندگی بخشید

گفتار پایانی سخنان نمایندۀ رئیس جمهور و رئیس پارلمان نبیه بری بود. او در بخش نخست سخنان خود از مامام موسی صدر یاد کرد و گفت: همواره مشتاق امام صدر هستیم، امامی که قلب‌های ما را به سوی جنوب گشود و ما را به سوی زندگی کشید و در آرزو‌ها و رؤیاهای ما وارد شد و وطنی ترسیم کرد. امام صدر که زمان او را از یادمان نخواهد برد چراکه در اندیشه و ضمیر ما و در پرتو خورشیدهای ما و در موسم درختان ما در شکوه پایداری ما جا گرفته است... امام صدر که در هر اختلافی به ما وححدت و روش تفاهم آموخت... و به ما آموخت که همه تفنگ‌ها باید به سوی جنوب و بر کرانه‌های میهن نشانه رود زیرا همین بس که دشمنی چون اسرائیل در میان است و به ما ایستادگی در برابر ستم و محرومیت‌های اجتماعی آموخت. به ما مشارکت و تفاهم و همزیستی آموخت و همواره تأکید کرد که لبنان سرزمین انسان و گفت‌وگوی تمدن‌ها و تماس اداین است...

امام صدر برای ما نهادهایی بنا کرد همچون مجلس اعلای شیعیان، افواج مقاومت لبنان (امل) و برای نهادینه کردن مجمع رهبران مذاهب تلاش کرد و با ازهر شریف گفت‌وگویی مستقیم کرد و در تقریب میان مذاهب کوشید و مدینة الزهرا را گشود و سنگ بنای بیمارستان الزهرا را گذاشت و بر ضد جنگ و به انزوا کشاندن گروهی متحصن شد و به گفت‌وگو فراخواند. امام از ما هنگامی که نهال پرثمر مدرسۀ صنعتی جبل عامل را در زمین پاک ما نشاند، آموخت تا نام‌های رهبران شهیدمان را به تپه‌های لبنان از جنوب تا بیروت و تا بقاع همچون چراغ‌هایی فروزان فراز آوریم... نهادهای رهبران به نام چمران و محمد سعد و بلال حفص و حسن قصیر و... مجمع آموزشی آزادی، دبیرستان سید موسی صدر، دبیرستان شیخ محمد یعقوب در بقاع و نهادهای رسیدگی به جانبازان.

و ما هم‌اکنون در پی امام خود گام برمی‌داریم و بر جایگاه مؤسسات برجستۀ امام صدر که از شایستگی عضویت در مجمع اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل از صفت مشورتی برخوردار شدند، می‌ایستیم. از این رو، من به نام حامی این جشن، جناب رئیس جمهور میشل سلیمان و به نام شخص خودم صمیمانه‌ترین تبریک‌هایم را به خواهر ارجمند بانو رباب صدر (ام رائد) به مناسبت پنجاهمین سال آغاز فعالیت‌های مؤسسات پیشکش می‌کنم.

تهنیت بی‌آلایشم را به خانوادۀ این مؤسسات اعم از کادر مدیرتی و کارمندان و اساتید و دانشجویان و کارآموزان تقدیم می‌کنم. این خانواده، تلاش‌هایی را از سپیده دم دهه شصت قرن پیش برای استوار کردن پایه‌های فعالیت در امور زنان و سرپرستی دختران و کمک‌رسانی و توسعه در لبنان و برنامه‌های همگانی و مداوم در ده‌ها مرکز و گشایش مرکز ارتقای توانایی‌های انسانی و مرکز اقدام زودهنگام (اسیل) و تکمیل پژوهش‌ها در کار نهادمندسازی روش‌های عملی در نهادهای امام صدر و توسعه ساختمان آموزشی نو و زمینه سازی برای راه اندازی پروژه مجمع تربیتی تازه آغاز کرده است.

من به نام امانت امام صدر و به نام فرزندان او در همۀ نهادهایی که او خود بنیاد گذاشت و یا به نام او برپاشد. از همۀ کمک‌هایی که هم‌وطنانم در این نهاد‌ها چه در دوران کودکی یا در مرحلۀ آموزش پایه و یا پرورش ویژه از آن‌ها بهره‌مند می‌شوند و نیز از پرستاری و کارآموزی و فعالیت اجتماعی و یتیم پروری اعضا یاد می‌کنم و این خدمات را می‌ستایم.

باید با سربلندی اذعان کنم که نهادهای تحت رهبری بانو رباب، تمایز میان داوطلب و کارمند را در روندهای کاری زدوده و در عمل از هنجارهای شفافیت و شایستگی پیروی کرده‌اند. نهادهای امام صدر به دلیل خدمت‌رسانی به ده‌ها هزار شهروند در مناطق بسیار محروم کشور در چارچوب تخصص‌های خود، سزاوار شاخۀ گندم و نهال توتون طلایی هستند که دست‌های تنگدستان آن را به این نهاد‌ها در پنجاهمین سال بنیادگذاریشان پیشکش می‌کند.

من پیش از هر چیز دربارۀ آزادی رهبرمان حضرت امام سید موسی صدر و دو دوست همراهش جناب شیخ محمد یعقوب و روزنامه نگار عباس بدرالدین، آنچه را که در ۳۱ اوت به مناسبت سی و پنجمین سالروز ربوده شدنشان به زبان آوردم، بازمی‌گویم و چیزی برآن نمی‌افزایم و از آن نمی‌کاهم. ما به رغم دانستن دشواری‌ها و تنگناهای کاری مقام‌های لیبیایی هنوز چشم به راه پیشگامی‌های برادرانه آنان در این زمینه هستیم.

ما از توطئه‌ها نیز آگاهیم ولی با اعتماد و دوستی، به بررسی‌های آنان و محاکمه شکار گران‌بهایی که با بازگرداندن رییس اطلاعات رژیم سرنگون شده، عبدالله السنوسی به چنگ آمد و محاکمه سیف الاسلام قذافی و بسیاری از پشتوانه‌های جنایت در عهد کشتار و ارعاب نظام پیشین، چشم می‌دوزیم.

رئیس پارلمان در بخش دوم سخنان خود به اوضاع داخلی پرداخت و بر حفظ مثلث الماس گون مقاومت و ارتش و ملت و پاسداری از دارایی دریایی لبنان بی‌هیچ کم و کاست و پسگرد و کوتاهی پای فشرد.


وی از سازمان ملل متحد به جد خواست تا به قطعنامه ۱۷۱۰ و مرزنگاری دریایی و زمینی لبنان پایبند بماند.


نبیه بری به دشمنی ورزی اسرائیل که به آب و خاک و ثروت دریایی و جایگاه راهبردی لبنان چشم طمع دارد اشاره کرد و هشدار داد که هیچ قدرتی نمی‌تواند ما را مجاب کند یا وادارد که به فضای لبنان نقشی در نابودی مواد شیمیایی بسپاریم.

  نظرات

نظری وجود ندارد. اولین فردی باشید که نظر می‌دهد.
نظر جدید
نام
پست الکترونیکی
وب سایت
عنوان
نظر
CAPTCHA image
عبارت بالا را وارد کنید. (به حروف کوچک و بزرگ حساس است.)