۱ ۶ , ۶ ۴ ۵
رباب صدر: ای کاش تجلیل امروز به اراده‌ای برای نجات برادرم تبدیل شود
رباب صدر: ای کاش تجلیل امروز به اراده‌ای برای نجات برادرم تبدیل شود
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳
تعداد مشاهده :‌ ۱۰۳۳
print
خواهر امام موسی صدر در همایش «نیم قرن تکاپو» گفت: تجلیل از رباب صدر، حقیقتاً تجلیل از موسی صدر است او که ۳۶ سال پیش توسط حکومت لیبی ربوده شد و ای کاش تجلیل امروز به اراده‌ای خستگی‌ناپذیر برای نجات برادرم تبدیل شود.
رباب صدر، خواهر امام موسی صدر، در سخنانش در همایش «نیم قرن تکاپو» ضمن تشکر از حاضران برای شرکت در این همایش گفت: فکر می‌کنم همه ما حاضران علیرغم تفاوت‌هایی که در نگرش و دیدگاه‌هایمان داریم حداقل در یک امر مهم وحدت عقیده داریم آن هم این واقعیت است که مسلمانان شیعه‌ای هستیم که جهانی فکر می‌کنیم و در این جهان پرتلاطم قلبمان برای آیندۀ بهتر منطقه و نسل‌های آینده می‌تپد.

وی افزود: اما همیشه از تشکیل اینگونه جلسات برای تشکر و بزرگداشت رباب صدر پرهیز کرده‌ام. حتی وقتی که نهادهای بین المللی و نهادهای مهم جهانی هم می‌خواستند از مدیر موسسات و دست‌اندرکاران آن تقدیر کنند و نشان و مدال بدهند، نپذیرفتم. صمیمانه بگویم وقتی کوفی عنان هم می‌خواست مدال سازمان ملل را به اینجانب هدیه کند اجازه ندادم مراسم عمومی بگیرند.

مدیر مؤسسات امام صدر در لبنان در توضیح سخنانش گفت: اولاً اینگونه مراسم و تقدیر‌ها و تکریم‌ها ممکن است آدمی را فریفته کند و باعث لغزش آدمی به ورطه غرور و خودپرستی شود. ورطه غرور هم از اخلاص و خلوص انسان می‌کاهد و هم برکت و تأثیر خدمات انسانی را از بین می‌برد. درحالیکه ما به خاطر انسان و بهبود وضع علمی و اجتماعی و ایمانی و فرهنگی و دینی انسان تلاش می‌کنیم. با امکانات کم و بدون عنایت و برکت خداوند متعال هرگز موفق نخواهیم شد.

وی افزود: ثانیاً، حقیقت امر آن است که امام موسی صدر برادر ربوده شده‌ام بنیان‌گذار موسسات است. اوست که باید تکریم و تقدیر شود. اوست که تشکیلات و ان.جی.او.های متعدد را برای کمک به محرومان لبنان و رشد و بهبود همه جانبۀ شیعیان ساخته است. اوست که در بازسازی هویت و نیز ساماندهی و ایجاد ساختار لبنان و شئونات شیعیان و تعامل با دیگر طوایف و فرق لبنانی نوآوری کرده است. اوست که باید تقدیر شود. لذا این تکریم‌ها و تحسین‌ها را حق او می‌دانیم.

رباب صدر گفت: لا بد می‌پرسید پس چرا برگزاری این مجلس با صفا را پذیرفته‌ام و مشتاقانه در آن شرکت کرده‌ام؟ 
اولا: آنکه اینجا جمهوری اسلامی ایران است؛ ثانیا: برای شما ایرانیان عزیز توضیح دهم که چه بخواهید و چه نخواهید و یا چه بدانید و چه ندانید شیعیان لبنان و جامعۀ شیعه در هر کجای جهان و حتی یک فرد شیعه در دور‌ترین نقطه دنیا، اقتدار و امنیت و احترام و جایگاه اجتماعی خود را از ایران کسب می‌کند. کما اینکه برای مثال طایفه سنی لبنان همه اقتدار و جایگاه و پشتگرمی خود را از سعودی و طایفه مسیحیان لبنان از فرانسه می‌گیرند و هر طایفه به ظرفیت و قدرت جهانی دولتی پشتگرم است. این مجلس بزرگداشت شما در لبنان و جهان اسلام اثر دارد و به حمایت ایران از مؤسسه امام موسی صدر تفسیر و تعبیر می‌شود و در معادلات قدرت میان طوایف لبنان اثر می‌گذارد.

وی افزود: تکریم رباب صدر ظاهر این مجلس است و در عمل این مجلس تکریم همه شیعیان است که به کار تشکیلاتی و گروهی باور دارند. بزرگداشت همه شیعیانی است که در مؤسسات امام صدر و دیگر مؤسسات خیریه و ان.جی.او.های اجتماعی داوطلبانه کار می‌کنند و جان و مال خود را زیر حملات صهیونیست‌ها و ناامنی ترور تکفیری‌ها برای پیشرفت و اعتلای شیعیان فدا می‌کنند.

وی گفت: این مجلس مناسبتی است برای بزرگداشت شهدای مقاومت لبنان که با اطمینان نسبت به خلوص نیت و استانداردهای بالای تعلیم و تربیت در مؤسسات، فرزندانشان را به مؤسسات امام صدر می‌سپارند و با آرامش خاطر و اطمینان از آینده موفق و روشن فرزندانشان بسوی جنگ با صهیونیست‌ها می‌روند.

خواهر امام موسی صدر ادامه داد: ثالثا: آمده‌ام تا در بحران و تشنج امروز منطقه لزوم کار دست جمعی و وحدت را تذکر دهم. آمده‌ام تا ضرورت آشنایی و همفکری و همکاری مؤسسات خیریه و حتی ان.جی.او.های کشورهای اسلامی را فریاد زنم و آمادگی و اشتیاق و اراده مؤسسات امام موسی صدر را برای همفکری و همدلی و تبادل دانش و تجربه با مؤسسات و ان.جی.او.های ایران اعلام کنم.

وی افزود: رابعا: این مجلس شما مجال مغتنمی است تا تجربه موفق مؤسسات امام موسی صدر را متواضعانه تقدیم کنیم.

رباب صدر در ادامه گفت: امام موسی صدر به محض ورود به لبنان، به مطالعه وضعیت شیعیان و وضعیت دیگر فرقه‌ها و مذاهب و امکانات و ظرفیت‌ها و مشکلات لبنان پرداخت. چون آماری وجود نداشت خیلی زود شخصا سرشماری جمعیت شیعیان و تهیه آمارهای گوناگون از فرصت‌ها و تهدید‌ها را آغاز کرد و با دعوت از کار‌شناسان و معتمدان راه کارهای مختلفی را برای رفع مشکلات و نیز توسعه همه جانبه شیعیان طراحی و ترسیم کرد. برادرم به تشکیلات و انتظام کاری و تأسیس ان.جی.او.ها و مؤسسات گوناگون با مشارکت مردم اعتقاد راسخ دارد. لذا ان.جی.او.های بزرگ و کوچک، محلی و شهری و ملی گوناگونی را بنیان گذاشته است.

وی گفت: درست پنجاه و دو سال پیش با هدف کمک به محرومان در یک اتاق کوچک بنیان مؤسسات امام موسی صدر گذاشته شد. مؤسساتی که امروز در ۲۵ واحد در چهار زمینۀ آموزشی و اجتماعی و درمانی و توسعه‌ای و در مساحتی به وسعت ۳۲۰۰۰ مترمربع فعالیت می‌کند.

صدر ادامه داد: بیش از نیم قرن پیش در اطاقی کوچک برای چند شاگرد اما با اراده‌ای بزرگ و آینده نگری بلند و خلوص نیت و برنامه ریزی علمی متولد شد. این تشکیلات امروز بخش‌های گوناگونی دارد از جمله حدود ۲۰۰۰ دختر محروم یا بی‌سرپرست و یا بد سرپرست و یا فرزند شهید در مؤسسات آموزش می‌بینند، در بعد دینی و علمی پرورش می‌یابند، رشد می‌کنند، مهارت‌ها و تخصص‌های گوناگون را فرا می‌گیرند، به دانشگاه می‌روند، فارغ التحصیل می‌شوند و در مشاغل مهم و حساس اجتماعی مشغول کار می‌شوند. موسسات امام صدرهمچنین با اشراف بر ازدواج آنان و تأمین جهیزیه برای انتخاب همسر به آنان کمک می‌کند و ارتباط را با آنان حفظ می‌کند و مادرانه در کنار آنهاست.

مدیر مؤسسات امام صدر گفت: پنجاه و دو سال پیش به شیعیان شغل‌های پایین اجتماعی داده می‌شد. هم به سبب ظلم سیاسی و هم به سبب فقر و بیسوادی و جهل؛ اما امروز در هر اداره و وزارت خانه و مؤسسه دولتی و خصوصی که می‌روی دست پروردگان مؤسسات را می‌بینی که با اعتماد به نفس می‌کنند. دست پروردگان مؤسسات، دختران و زنان مؤمن و متخصصی هستند که مشاغل و مسئولیت‌های خرد و کلان دولتی و خصوصی را اشغال کرده‌اند و در همه صحنه‌های جامعه حضور دارند.

وی گفت: جمعیت دست پروردگان مؤسسات آنقدر فراوانند و تنوع و تعدد تخصص‌ها ی آنان آنقدر زیاد و گوناگون است که می‌توانند شهری پیشرفته بسازند و تمام امور و شئونات خرد و کلان اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی آن را اداره کنند.

وی با اشاره به اینکه مایل است از موفقیت‌های مؤسسات بگویم، افزود: اما ناگزیرم به اختصار از مشکلات و موانع هم بگویم. از مشکلات شخصی خود و خانه داری و فرزند پروری و تحصیل دانشگاهی و غربت و تنهایی سخنی نمی‌گویم. اما شگفت انگیز است کهبه موازات توسعه فعالیت‌ها و تنوع موفقیت‌هایمان مشکلات و موانع پیش رویمان توسعه و تنوع می‌یافت. این تقابل‌ها و کارشکنی‌ها بیشتر می‌شد.

صدر توضیح داد: سازمان‌ها و نهادهای بومی و منطقه‌ای و قدرت با گسترش فعالیت امام موسی صدر مقابله می‌کردند. مقاومت و مقابله با تهاجم صهیونیست‌ها و ناامنی سیاسی و بی‌توجهی دولت به فقر و حرمان و جهل محرومان جنوب تنها مشکلات و موانع ما نبود، حملات نظامی به مؤسسات و کشتن کارکنان آن و ناامن کردن محیط آموزشی و پرورشی مؤسسات از دیگر ترفندهای دشمنان برای تضعیف ما و تعطیلی فعالیت‌های مؤسسات بود. همه را تحمل می‌کردیم و با اتکال به خدا و استعانت از ائمه اطهار علیهم السلام سامان می‌دادیم. اما وقتی دیدند که با کشتن ما باعث تقویت ما شده‌اند حربه کاری خود را با ربودن امام موسی صدر توسط حکومت لیبی بر ما وارد کردند. 
ربودن امام چنان ما را مبهوت و آشفته کرد که جز پیگیری نجات او توان وانگیزۀ هیچ حرکت و فعالیتی نداشتیم.

وی ادامه داد: پس از مدتی به خود آمدیم. به خود گفتیم که کاهش فعالیت مؤسسات و ضعف تدریجی آن هدف و آرزوی ربایندگان و دشمنان امام است پس باید با آن نیز مقابله کرد. باز با هم پیمان بستیم وعزم جزم کردیم و از خدا یاری طلبیدیم و فعالیت مؤسسات را با قدرت بیشتر تداوم و گسترش دادیم.

صدر در توضیح عامل موفقیت مؤسسات علیرغم همه موانع مذکور گفت: من معتقدم اخلاص و صبر و از خودگذشتگی و اتکال مطلق به خدا همچنین برنامه ریزی علمی و برکت کار دستجمعی راز موفقیت مؤسسات است. موفقیتی که امروز با شما جشن می‌گیریم.

وی بیان داشت: مجلس شما تجلیل از همه دست اندرکاران مؤسسات امام موسی صدر است. مجلس شما تجلیل از لبنانی‌های مسیحی و سنی و دروز است که دانش و تجربه و وقت و نیروی کار و امکانات مالیشان را در اختیار ما گذاشتند و در تاسیس مؤسسه‌ها یا عضویت در هیأت مدیره‌ها و یا پذیرفتن مسیولیت‌ها ما را یاری کرده‌اند.

خواهر امام صدر گفت: این مجلس باشکوه تجلیل از فرزند حوزه‌های علمیه اسلام است که یعنی تجلیل از حوزه‌های علمیه و استادان و همگنان اوست. و همچنین تکریم روحانی که فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران است که یعنی تجلیل از دانشگاه تهران و استادان آن.

وی در خاتمه سخنانش گفت: تجلیل از رباب صدر، حقیقتاً تجلیل از موسی صدر است که شجاعانه به میان و میدان، ایراد‌ها و انتقادهای مکتب‌های فکری و فلسفی و ادیان گوناگون رفته است و با اعتقاد به ظرفیت و توانایی اسلام به گفتگو و پاسخگویی و رهبری جامعه پرداخته است. 

رباب صدر افزود: تجلیل از رباب صدر تجلیل از امام موسی صدر است که ۳۶ سال پیش توسط حکومت لیبی ربوده شده است. ای کاش تجلیل امروز به اراده‌ای خستگی‌ناپذیر برای نجات برادرم تبدیل شود.

همایش «نیم قرن تکاپو» برای تجلیل از بیش از پنجاه سال فعالیت‌های خیریه سیده رباب صدر، روز چهارشنبه، هفدهم دی ۱۳۹۳، از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در مرکز فرهنگی انقلاب اسلامی (سرچشمه) و با همکاری این مرکز با مؤسسۀ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار شد.
  نظرات

نظری وجود ندارد. اولین فردی باشید که نظر می‌دهد.
نظر جدید
نام
پست الکترونیکی
وب سایت
عنوان
نظر
CAPTCHA image
عبارت بالا را وارد کنید. (به حروف کوچک و بزرگ حساس است.)