۱ ۶ , ۶ ۶ ۴
سخنان ملیحه صدر به مناسبت پنجمین سالگرد تأسیس مرکز اسیل
سخنان ملیحه صدر به مناسبت پنجمین سالگرد تأسیس مرکز اسیل
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
تعداد مشاهده :‌ ۱۵۳۲
print
مرکز مداخلۀ زودهنگام: اسیل، به کودکانی رسیدگی می‌کند که دارای نیازمندی‌های ویژه از تولد تا سه سالگی هستند.
هدف این مرکز، که از مراکز مؤسسات امام موسی صدر در لبنان است، گستردن زمینۀ برخورداری این کودکان از زندگی شرافتمندانه و نیز کاستن از بار سنگین مراقبت خانواده و جامعه از آن‌ها است. کار این مرکز عبارت است از توان‌بخشی و مهارت‌پروری از نظر حرکتی، ذهنی، ارتباطی، اجتماعی، عاطفی و حیاتی به کودکان و ارتقای سطح توانایی خانواده‌ها از طریق راهنمایی و کمک و آموزش.

چهارم ژوئن، سالگرد پنجمین سال تأسیس مرکز «مداخلۀ زودهنگام: اسیل» است، روزی که با تولد امام موسی صدر، پایه گذار مؤسسات لبنان یکی است. به همین مناسبت در گفت‌وگوی روابط عمومی مؤسسۀ امام موسی صدر با ملیحه صدر، مدیر مرکز اسیل، اهداف و برنامه های این مرکز مورد بررسی قرار گرفت.

ملیحه صدر دربارۀ این مرکز گفت: «کارِ مرکز «مداخلۀ زودهنگام: اسیل» وابسته به مؤسسات امام صدر در لبنان، کمک و همکاری با خانواده‌هایی است که کودکانشان نیازهای ویژه‌ای، از زمان تولد تا هنگام مدرسه رفتن، دارند. این مرکز برای احاطه داشتن بر تمامی جوانب رشد کودکان و همراهی با خانواده‌هایشان از متخصصان در زمینه‌های مختلف بهره می‌برد.»

مدیر مرکز اسیل از پنج مفهوم پایه در کار این مرکز نام برد و توضیح داد: «ما با اتکا بر سیره و روش امام موسی صدر و رسالت مؤسسات امام صدر در لبنان، پنج مفهوم را پیش رویمان قرار دادیم، اقدام مستمر از طریق خانواده، استراتژی اقیانوس آبی، تفکر مثبت، ضعیف‌ترین حلقۀ زنجیر و همکاری.»

او درباره کاری که با توجه به این مفاهیم انجام می‌گیرد، گفت: «با توجه به نقش اساسی خانواده برای آغاز هر کاری، مانند آموزش، کارآموزی، تجربه‌اندوزی و... و علی‌رغم تفاوت‌هایی که هر خانواده‌ای با خانوادۀ دیگر دارد، ما در مرکز اسیل باور داریم که نقش خانواده در مسیر تغییری که ما در پی آن هستیم، نقشی اساسی و محوری است و اسیل تلاش می‌کند تا در میان خانواده‌های مرتبط با این مرکز، ایمان به نقش اساسی خانواده و نیز ایمان به کودک و توانایی‌هایش را احیا کند. همچنین این مرکز می‌کوشد که خدمات خاصی ارائه دهد که تکمیل‌کنندۀ خدمات موجود باشد و نه تکرار آن‌چه از پیش موجود بوده است.»

نهادهای بسیاری در مسیر تحقق اهداف مرکز اسیل با آنها همکاری می‌کنند، مدیر مرکز در این باره گفت: «مرکز اسیل خدمات متعددی ارائه می‌دهد، اما کار آن هرگز بدون همکاری با بخش‌های مختلف دولتی، بین المللی، قانونی، متخصصان و پزشکان و مؤسسات و انجمن‌ها، به سرانجام نمی‌رسد. امام موسی صدر می‌گوید: «جامعۀ زنده‌ای که افرادِ آن از طریق بخشش مطلق به یکدیگر پیوسته‌اند، نه محدودیت‌پذیر است و نه می‌توان بر آن قیمتی گذاشت.» بنابراین، همکاری برای رسیدن به هدف، به ما قدرت و توان تازه‌ای برای کار کردن می‌دهد و در نتیجه به ما برای خدمت‌رسانی به تعداد بیشتری از خانواده‌ها و کودکان قدرت می‌بخشد.»

ملیحه صدر همچنین درباره همایشی که برای پنجمین سالگرد تاسیس برگزار می شود، توضیح داد: « همکاری بیشتر، برای ما مهم‌تر از اضافه‌کردن یک بخش یا به وجود آوردن یک غرفۀ تخصصی در اسیل است و همین مسئله، علت تصمیم ما برای برگزاری این همایش و فعالیت‌های مرتبط با آن بود. چهارم ژوئن، سالروز پنجمین سال تأسیس مرکز مداخلۀ زودهنگام: اسیل است. به همین مناسبت همایش «مداخلۀ زودهنگام برای کودکان: مورد لبنانی و واقعیتِ عملی» با حضور استاد وائل ابو فاعور، وزیر بهداشت لبنان و مشارکت عده‌ای از خبرگان و متخصصان لبنانی و غیرلبنانی برگزار می شود که در این همایش دربارۀ معضل مداخلۀ زودهنگام برای کودکانی که دارای نیازهای ویژه‌ای هستند، صحبت می‌شود و شرکت‌کنندگان دربارۀ این مسئله، با استفاده از تجربه‌ها و تخصصشان سخن خواهند گفت.»
  نظرات

نظری وجود ندارد. اولین فردی باشید که نظر می‌دهد.
نظر جدید
نام
پست الکترونیکی
وب سایت
عنوان
نظر
CAPTCHA image
عبارت بالا را وارد کنید. (به حروف کوچک و بزرگ حساس است.)