۱ ۶ , ۶ ۷ ۳
افطار مؤسسات امام موسی صدر برای ایتام لبنان
افطار مؤسسات امام موسی صدر برای ایتام لبنان
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵
تعداد مشاهده :‌ ۱۵۶۶
print
مؤسسات امام موسی صدر مراسم افطاری ویژۀ ایتام لبنان را در شهر صور برگزار کرد.
مؤسسات امام موسی صدر مانند هرسال، فعالیت‌های متعدد و متنوع ماه مبارک رمضان را با برگزاری مراسم افطاری ویژهٔ ایتام لبنان پایان داد. در این مراسم که هفتهٔ گذشته در محل مؤسسات در صور برگزار شد کودکان و نوجوانان بیش از ۲۰ مؤسسهٔ اجتماعی سرپرستی ایتام شرکت کردند.

مهمانان دیگر این مراسم شخصیت‌های سیاسی و آکادمیک، برخی سفرای کشورهای اروپایی و نیز افسران نیروهای سازمان ملل مستقر در جنوب لبنان «یونیفیل» بودند.

رباب صدر، رئیس مؤسسات امام موسی صدر در سخنانی در این مراسم گفت: «در آغاز باید گفت که ما نمی‌توانیم اندوه و احساساتمان را نسبت به هموطنان خودمان در شهرک القاع محبوب، نادیده بگیریم. شهرکی که جایگاه ویژه‌ای در خاطره و در جان ما دارد. بسیاری از شما به یاد دارید که امام صدر به اعتصاب غذایش در مسجد صفا پایان داد و به سوی القاع و دیرالاحمر شتافت تا محاصره آنها را در آغاز جنگ داخلی بشکند. امام صدری که در سوم ژوئیه سال ۱۹۷۵ در سخنانی گفت: به شما میگویم که هر تیری که به سوی دیرالاحمر یا القاع یا شلیفا شلیک شود، به خانهٔ من و به قلب من و به فرزندان من شلیک شده است.»

او افزود: «این حوادثی که بر ما مقدر شده است، به همهٔ ما انگیزهٔ بیشتری می‌دهد تا در کارمان و در زندگیمان و در گستردن امید در خودمان و گرامی داشتن همبستگی ملی و همکاریمان در مجامع و در مدارس و میدان‌های مختلف و در سخنان و مواضعمان در سخنرانی‌ها استمرار بیشتری داشته باشیم. باید بگویم که از دیدن این چهره‌های پاک بر سر سفرهٔ پروردگار و در این خانه‌ای که می‌خواهیم خانه‌ای برای همه و کانونی برای همهٔ خانه‌ها باشد، بسیار خوشوقت و سربلندم. چقدر این دسته‌گل، با تنوعی که از سنین و از اشخاص و شهرهای مختلف دارد، زیباست.»

رئیس مؤسسات امام موسی صدر در ادامه گفت: ارزش این مناسبت، از یک گردهمایی موقت فراتر است و قدرت تخیل را تا آیندهٔ عزیزان دانشجوی دختر و پسر آزاد می‌کند. شما امروز کودکان لبنان هستید و فردا جوانان آن و آیندهٔ لبنان از آنِ شماست. ایمان ما به توانایی‌هایمان و اعتماد متقابل ما به یکدیگر برای تقویت اعتماد دیگران به ما بسنده است. و حضور این جمع از شخصیت‌های تأثیرگذار کشور در ابعاد مختلف اقتصادی و بانک داری و آموزش و پرورش و نیز سازمان‌های بین المللی و شخصیت‌های دیپلماتیک، دلیلی است بر اهمیت این مراسم و همچنین نماد شادکامی و امید است و به نوعی حمایت از این کشور و اعتماد به اینکه این وطن دردکشیده در تاریخ و جغرافیا، سرود رهایی است که بشر آن را سر می‌دهد تا به سوی آینده‌ای امن و موفق برود و این مسئله با درمان عقلانی مشکلات و به برکت اعتماد متقابل و همکاری سازنده به سرانجام می‌رسید.»

نجاد شرف الدین، مدیرعامل مؤسسات امام موسی صدر نیز در سخنانی در جمع شخصیت‌های حاضر در مراسم دربارهٔ دیدگاه و فلسفهٔ مؤسسات درباب فعالیت اجتماعی و انسانی و مشکلاتی که بر سر راه مؤسسات جامعهٔ مدنی وجود دارد سخن گفت.

او در ابتدای سخنانش بر واقعه القاع تأکید کرد و گفت: «آنچه لبنان در شهرک القاع شاهد آن بود، چهره ای بسیار خشونت‌آمیز بر ضد انسانیت بود. ما در برابر این مسئله می‌ایستیم و در پاسخ دست‌هایمان را به هم خواهیم داد و در این کوشش و اصرارمان بر فعالیت و زندگی با کرامت و با حفظ انسانیت، همهٔ ما برای لبنان هستیم.»

شرف الدین در ادامه درباره مؤسسات گفت: «مؤسسات امام صدر تنها یک مؤسسهٔ خیریه فعال در آموزش و پرورش و بهداشت نیست بلکه مؤسسه‌ای است که همواره و در همهٔ زمان‌ها به «انسان» اهتمام می‌ورزد. از سال ۱۹۶۳ امام موسی صدر این مؤسسه و فعالیت‌های انسانی آن را به خواهرش، رباب صدر سپرد و در طول ۵۳ سال، رباب صدر با همهٔ طیف‌های جامعه برای خدمت به انسان در آن کوشید؛ صرف نظر از فرقهٔ آنها و رنگ آنها و میزان توسعه و مذهب و اعتقادشان.»

او با تأکید بر اینکه مؤسسات برای ارتقای توانایی‌های زنان می‌کوشد، گفت: «ما امروز برای تقویت عدالت و کرامت انسان می‌کوشیم. ما در مؤسسات امام صدر به دخترانی که تحت حمایت مؤسسات هستند، به چشم مادران آینده می‌نگریم و این مادران هستند که امتی را می‌سازند و از این رو، ما در مسیر تربیت این نسل جوان فعالیت می‌کنیم، زیرا اینان مادران فردا هستند و در واقع، از این جهت که انسان‌های صالح آینده را تربیت می‌کنند، خودِ وطن هستند. و آنان خود به نوبهٔ خود و از طریق تربیت کردنشان و فعالیت‌هایشان، بر مسیر انسانیت‌اند.»

این مراسم سالانه فضای مناسبی برای گردهم آمدن ایتام مذاهب و مناطق مختلف لبنان به ویژه در دوران‌های سخت بحرانی فراهم می‌کند. در مراسم امسال نیز کودکان فرصت یافتند که مسائل و نیازهای خود را با مجموعه‌ای از کارشناسان و فعالان حوزه توسعه و خدمت رسانی مطرح کنند.
  نظرات

نظری وجود ندارد. اولین فردی باشید که نظر می‌دهد.
نظر جدید
نام
پست الکترونیکی
وب سایت
عنوان
نظر
CAPTCHA image
عبارت بالا را وارد کنید. (به حروف کوچک و بزرگ حساس است.)