زینب دخرت علی (ع) خواهر حسین (ع) در جهادهای پدرش شرکت نکرد. همراه برادر به کربلا آمد، ناظر میدان، جنگ بود، ولی در جنگ شرکت نکرد. اگر زینب در جنگ شرکت میکرد، بیگمان، شهادت حسین را به تأخیر میانداخت و از یاوران حضرتش به حساب میرفت، ولی در جنگ شرکت نکرد. چرا؟ چون در اسلام، جهت سرخ از زن خواسته نشده است.
زن، موجودی است لطیف و نازنین، کار سنگین از او خواستن، ستمی است ناروا و بزرگ.
بنّایی و عملگی از زن خواستن ستم است. بیل به دستش دادن ظلم است. ریل آهن دوشش نهادن ظلم است. از وی انتظاره ناوهکشی کردن ظلم است. سلاح برداشتن ظلم است. جهاد سرخ، ظلم است. زن، آورندۀ بشر است و باید نگهداری شود، تا بشر بماند. زندگی او را در خطر قرار دادن، بشریت را در خطر قراردادن است. زن را در اسلام وظایفی است که در خور اوست، جهاد سرخ از او در اسلام خواسته نشده است. جهاد زن، جهاد سپید است و زن بر آن تواناست.
فاطمۀ زهرا علیه سلام در زمان پدرش رسول خدا (ص) در هیچ یک از غزوات رسول شرکت نکرد. همسران پیامبر در جنگ سرخ شرکت نکردند، زنان مهاجر و انصار، در هیچ جنگی شرکت نکردند، اگر جهاد سرخ شایستۀ زن بود، به یقین شرکت میکردند.
زینب دخرت علی (ع) خواهر حسین (ع) در جهادهای پدرش شرکت نکرد. همراه برادر به کربلا آمد، ناظر میدان، جنگ بود، ولی در جنگ شرکت نکرد. اگر زینب در جنگ شرکت میکرد، بیگمان، شهادت حسین را به تأخیر میانداخت و از یاوران حضرتش به حساب میرفت، ولی در جنگ شرکت نکرد. چرا؟ چون در اسلام، جهت سرخ از زن خواسته نشده است.
...
حسین فرمود: جهاد سرخ برای زن نیست. جهاد زن انسانسازی است. وی میتواند، از شوهرش انسان بسازد، از پسرش انسان بسازد، از برادرش انسان بسازد، از پدرش انسان بسازد.
جهاد زن، شوهرداری است، جهاد زن، مادری است.