امام موسی صدر معتقد بود كه قرآن وحی الهی است، وی همچنين به اعجاز قرآن كريم، سلامت كلامالله مجيد از تحريف و نيز قابل درك بودن قرآن برای مردم اعتقاد داشت و برای اثبات اين موضوعات، از آيات قرآن كريم و روايات ائمه اطهار(علهيمالسلام) بهره برده است
گروه بينالملل: شركتكنندگان در نشست «بررسی مطالعات قرآنی امام موسی صدر» اعلام كردند كه مطالعه تفسير اين انديشمند شيعی از چند سوره قرآن كه به دست ما رسيده است، نشان میدهد كه امام موسی صدر بدون شك از روش عقلی و اجتهادی برای تفسير آيات كلامالله مجيد بهره برده است.به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، «مجيد معارف»، عضو هيئت علمی دانشكده الهيات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، طی سخنانی در نشست «بررسی مطالعات قرآنی امام موسی صدر» كه امروز، 29 آبانماه، در خبرگزاری ايكنا برگزار شد، با بيان اين مطلب گفت: اولين مسئله برای بررسی تفسير يك مفسر، درك مكتب تفسيری وی است؛ در همين زمينه با مطالعه كتابهايی درباره تفاسير قرآنی امام موسی صدر، میتوانم بگويم كه مكتب تفسيری امام موسی صدر را چهار عنصر مهم تشكيل میدهد.وی افزود: مبانی تفسيری مفسر، اصول يا منابع تفسيری وی، گرايش تفسيری مفسر و روش تفسيری مفسر؛ چهار عنصری است كه اگر بر اساس آنها، انديشهها و آثار مفسران را تدوين كنيم، میتوانيم مكتب تفسيری وی را تشخيص دهيم.مجيد معارف در ادامه سخنانش به تشريح مبانی تفسيری پرداخت و تصريح كرد: مبانی، همان پيشفرضهای مسلم مفسری است كه قصد دارد وارد دنيای تفسير كلام الهی شود؛ بنابراين در اين مرحله اين سؤال مطرح میشود كه «از نظر مفسر، قرآن كريم چگونه كتابی است؟ چرا نازل شده و تحريفپذير است يا نه؟».وی اضافه كرد: هر مفسری در گام اول بايد مبانی روشنی پيش روی خويش داشته باشد. گاهی مفسران مبانی خود را به صراحت میگويند؛ ولی گاه ممكن است مفسر اين مبانی را به صراحت اعلام نكند و خواننده بايد از لابهلای سخنانش و يا بر حسب فيشبرداری از تفسير به مبانی تفسيری وی پی ببرد؛ بنابراين مهمترين موضوع در تفسير، آشنايی با مبانی تفسيری مفسران است.اين استاد دانشگاه، در ادامه، مبانی تفسيری امام موسی صدر را نام برد و عنوان كرد: امام موسی صدر معتقد بود كه قرآن، وحی الهی است، وی همچنين به اعجاز قرآن كريم، سلامت كلامالله مجيد از تحريف و نيز قابل درك بودن قرآن برای مردم اعتقاد داشت و برای اثبات اين موضوع، از آيات قرآن كريم و روايات ائمه اطهار(ع) بهره برده است.«محمدرضا شاهرودی»، عضو هيئت علمی دانشكده الهيات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، ديگر سخنران اين نشست بود كه با تأكيد بر مبانی تفسيری مفسر و لزوم شناخت اين مبانی برای آگاهی از روش تفسيری اظهار كرد: امام موسی صدر با تكيه بر روش اجتهادی و عقلی بسياری از مسائل مهم در تفسير قرآن از جمله توقيفی يا اجتهادی بودن ترتيب سورهها و آيات را نيز توضيح داده است.وی خاطرنشان كرد: امام موسی صدر در تفسير خود بر اين باور است كه ترتيب آيات و سورههای قرآن كريم توقيفی است و انتظام فعلی سورهها و آيات به همان صورتی است كه پيامبر اكرم(ص) دستور دادهاند.اين استاد دانشگاه توضيح داد: امام موسی صدر دليل جاودانگی اسلام و قرآن كريم را توقيفی بودن لفظ، معنا، ترتيب سورهها و ترتيب آيات در كلامالله مجيد میداند؛ به عقيده امام موسی صدر، از آنجايی كه قرآن كلام الهی است و بشر قادر به بيان چنين جملاتی نيست، پس بايد چنين كلامی برخلاف پيام بشری، برای همگان قابل درك باشد و چنين نتيجه میگيرد كه تفسير قرآن همچنان رو به تكامل بوده و با شناخت بيشتر بشر از جهان پيرامون، قرآن قابل فهمتر میشود.يادآور میشود، اولين نشست از سلسله نشستهای «بررسی مطالعات قرآنی امام موسی صدر» امروز، 29 آبانماه، به ميزبانی خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) و با همكاری مؤسسه فرهنگی ـ تحقيقاتی امام موسی صدر در محل اين خبرگزاری با حضور مجيد معارف و محمدرضا شاهرودی، اعضای هيئت علمی دانشگاه تهران، «حورا صدر»، فرزند امام موسی صدر و نيز جمعی از اعضای مؤسسه فرهنگی ـ تحقيقاتی امام موسی صدر برگزار شد.مشروح بيانات سخنرانان اين نشست به تفكيك از اين رسانه منتشر خواهد شد.