همایش جهان چهارم در اندیشه امام موسی صدر با حضور دکتر احسان شریعتی در دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان برگزار شد.
روابط عمومی یاران صدر – همایش جهان چهارم در اندیشه امام موسی صدر با حضور دکتر احسان شریعتی در دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان برگزار شد. در این برنامه که توسط انجمن علمی فلسفه برگزار شد در ابتدا دکتر شریعتی به بررسی مفهوم جهان چهارم پرداخت، سپس یکی از اعضای انجمن علمی فلسفه درباره تحقق امکان جهان چهارم توضیح داد. بخش دوم برنامه شامل پرسش و پاسخ درباره موضوع همایش و پیگیری سرنوشت امام صدر بود که یکی از اعضای یاران صدر همراه دکتر شریعتی به سوالات پاسخ دادند.احسان شریعتی در سخنان خود با اشاره به سخنرانی امام موسی صدر در مراسم چهلم دکتر شریعتی – که بخش هایی از آن در ابتدای مراسم پخش شد- گفت: تعبیر امام موسی صدر سه سنخ است؛ ۱- عده ای که با وضع موجود می سازند و انسان های محافظه کار و سازشکاری هستند. ۲- انسان هایی که آگاه ترند و تحمل وضع موجود را نمی کنند و هجرت را انتخاب می کنند. ۳- کسانی که می ایستند و می خواهند اوضاع را تغییر دهند. این عده دو گروهند؛ کسانی که با سلاح های عاریتی می خواهند اوضاع را تغییر دهند و کسانی که جهان چهارم و تازه ای را می سازند. این افراد اصیل هستند و در این سنت ریشه دارند.شریعتی ادامه داد: در زمان امام صدر سه جهان اول (غرب)، جهان دوم (شرق) و جهان سوم وجود داشت. جهان چهارم تعبیر دیگری است که حتی از جهان سوم هم ژایین ترندو در حالی که بحث امام موسی از جهان چهارم همان جهان دیگر است.فرزند دکتر شریعتی در پایان گفت: باید به سنت، ریشه ها و عنصرهای اولیه برگردیم. هگل می گوید: سرمنشا همواره حقیرترین قسمت حقیقت است، در حالی که از نظر سایر فیلسوفان سرچشمه ها دارای اهمیت هستند. پس این انقالابات و جنبش ها همواره ادامه دارد. پس باید به سرچشمه ها توجه کرد و تجربه امام موسی صدر تجربه موثری است که باید به آن توجه کرد.سید محسن جلال الدینی، عضو انجمن فلسفه دانشگاه اصفهان، در ابتدا صحبت های خود این سوال را طرح کرد که چرا ما دانشجویان فلسفه اینجا جمع شدیم و برای امام موسی صدر برنامه گرفتیم؟ امام موسی صدر نه تنها بحث جهان چهارم را مطرح کرد، بلکه به لحاظ عملی نیز برای محقق کردن آن تلاش کرد. امام صدر راهی متفاوت از راه استکبار و استثمار پیش گرفت. در دیانت صدر ادیان در خدمت انسان هستند. ادیان آمده اند برای آنکه پیام خدا را به بشر ابلاغ و حق الله را به انسان تذکر و حق انسان را یادآوری کنند. ایمان به انسان و انسانیت را ایمان به خدا می داند.جلال الدینی در ادامه نگرش امام موسی صدر به موسیقی را بیان کرد و درباره روش تعامل امام صدر با پیروان سایر ادیان با اشاره به آیات ۸۲و۳ سوره مائده گفت: در لبنان ۱۶ فرقه وجود دارد که هر کدام اعتقادات خود را دارند و موسی صدر توانست تمام اینها را با هم در نظر بگیرد و هم اهل سنت و هم شیعیان از او حمایت می کردند.وی سپس موضع امام صدر درباره اسرائیل را توضیح داد: تنها دولتی که صدر در مقابلش کوتاه نمی آید و موضع شدید دارد اسرائیل است. امام صدر برای محکوم کردن این رژیم به تورات استناد می کند.عضو انجمن فلسفه در پایان با اشاره به ربوده شدن امام صدر گفت: امام صدر شخصیتی صلح طلب و نماد قرآن در عصر ما بود. چرا امروز ما از او مهجوریم؟ او قربانی توطئه اسرائیل و لیبی بود و باید امروز برای آزادی او اقدام جدی و عملی شود.در ابتدای جلسه پرسش و پاسخ احسان شریعتی در پاسخ به سوالی درباره مفهوم جهان چهارم گفت: سنت باید تجدد پیدا کند. ما نمی توانیم سنت را دور بزنیم، بلکه خود سنت باید از سر گرفته شود. شریعتی هیچوقت دین و سیاست را یکی نمی کند، اما به عنوان آدم سیاسی جهان بینی دینی و به عنوان فرد دینی یک جهان بینی سیاسی دارد و به سیاست به معنای رایج وارد نشده است. پروژه شریعتی مبارزه با استعمار نو کهنه است.عضو گروه یاران صدر در پاسخ به سوالی درباره ماهیت حقیقی ربوده شدن امام موسی صدر گفت: می توان گفت ماهیت حقیقی ربوده شدن ایشان ترس از تحقق همین جهان چهارم بود. ایشان در لبنان فعالیت های بنیادینی انجام داد و تاثیرات عمیقی بر جای گذاشت که به نفع مردم و محرومین بود. طبعا این فعالیت ها مخالفانی دارد و همه اینها دست به دست هم داند تا ایشان ربوده شود. سفر ایشان به لیبی به اصرار سران کشورهای عربی بود. مخالفان امام صدر که شامل بخشی از روحانیون لبنان، گروه های چپ فلسطینی و برخی انقلابیون ایران، مانند طیف جلال الدین فارسی بودند، هم در این جریان دست داشته اند.وی در ادامه افزود: می شود اندیشه ای با ربودن صاحب آن اندیشه محدود شود، اگر درباره آن صحبت شود. درباره امام موسی صدر هم اگر اندیشه ایشان مطرح و نقد شود قطعا ربایندگان به هدف خود از ربودن ایشان نخواهند رسید.شریعتی در پاسخ به این سوال که سنت را بازگشت به عقب و دوران کودکی توصیف کرده بود، گفت: اگر به ریشه های خود بازنگردیم دچار بحران می شویم. ما این نظر را که ریشه ها نادیده گرفته شوند نمی پذیریم.در ادامه درباره مطلب منتشر شده در هفته نامه پنجره درباره دیدار دکتر احمدی نژاد با خانواده امام موسی صدر در لبنان و عدم دیدار خاتمی در سفر به این کشور سوال شد و عضو گروه یاران صدر پاسخ داد: در سفر آقای احمدی نژاد دیداری با خانواده امام صدر صورت نگرفته است و برخلاف مطلب منتشر شده آقای خاتمی در سفر به لبنان چنین دیداری داشته است. یکی از دانشجویان حاضر در جلسه بصورتشفاهی منبع این مطلب را سوال کرد که این عضو یاران صدر پاسخ داد از خانواده امام صدر و موسسه امام موسی صدر در این باره سوال و پیگیری شد و این مطلب از قول آنان نقل شده است. وی تاکید کرد: انتقاد ما مربوط به یک یا چند دولت خاص نیست و همه مسئولان را در این رابطه نقد می کنیم.در ادامه و با اعتراض دانشجوی مذکور و طرح دوباره سوال مذکور بصورت شفاهی وی توضیح داد: متاسفانه در زمینه پیگیری سرنوشت امام همه دولت ها کوتاهی کرده اند و مجموعه علاقمندان امام صدر از همه دولتها انتقاد دارند. عدد سال های اسارت امام صدر به اندازه سال های انقلاب اسلامی ماست و این باعث تاسف است.از دکتر شریعتی سوال شد آیا مخالفت شریعتی با روحانیت تناقضی با شخصیت امام موسی ندارد؟ وی پاسخ داد: این مسئله یک شایعه و بدفهمی است. ایشان از خانواده ای روحانی بودند. وقتی انتقادی مطرح می کند آخوند را از علما جدا می کند و می گوید باید به اسلام حقیقی برگردیم و ما به علمایی احتیاج داریم که نهاد روحانیت نهاد علم باشد نه اینکه هدف خاصی داشته باشد.از عضو یاران صدر سوال شد چرا مسئله امام موسی صدر برای سید حسن نصرالله جدی گرفته می شود ولی مسئولان ایران مدام با مقامات لیبی دیدار می کنند؟ وی پاسخ داد: نصرالله بارها از جمله در سخنرانی سال ۲۰۰۲ در مراسم آزادی اسرای لبنانی تاکید کرده است فرزند و تربیت شده امام موسی صدر است. این بیان عجیب نیست و همه شیعیان لبنان این حرف را تکرار می کنند. چرا که موقعیتشان قبل و بعد از حضور امام موسی صدر کاملا متفاوت است و نقشی که امروز شیعیان در لبنان دارند، تاثیر حضور امام صدر است. اما اینکه چرا مقامات ایران با لیبی ارتباط برقرار می کنند باعث تاسف است و طبق گفته افرادی که در پیگیری سرنوشت امام صدر در ایران درگیر بوده اند اراده سیاسی برای پیگیری قضیه وجود ندارد.دلایل حیات امام موسی صدر سوال دیگری بود که مطرح شد. وی به اخبار زنده بودن امام صدر اشاره کرد و افزود: آخرین خبر مربوط به مرداد ۸۸ است که یکی از مقامات سابق لیبی اعلام کرده است امام صدر همچنان زنده و در لیبی است و در طول سال های اسارت کتاب های زیادی نوشته است.از شریعتی سوال شد آرمان شهر چیست و آیا این تفکر در حال حاضر فایده ای دارد؟ وی پاسخ داد: عدالت در آغاز جنبه اتوپی داشت، اما خود آرمان عدالت از بین نرفته است. انسان موجودیتی است که با تخیل می تواند جهان دیگری فرض کند و آن را بوجود آورد.. اگر به فارابی و مدینه فاضله فارابی برگردیم، به ما جنبه های مثبتی می دهد.توضیح: شایان ذکر است خبرگزاری فارس در خبری با انتشار بیانیه جمعی که خود را جمعی از دانشجویان دانشگاه اصفهان معرفی کرده اند، برگزاری همایش فوق را سواستفاده از اندیشه و نام امام موسی صدر برای زیر سوال بردن مقامات ایران و دولت فعلی دانسته است.همانگونه که اشاره شد، طرح موضوع پیگیری سرنوشت امام موسی صدر ارتباطی با هیچ یک از دولت ها بطور خاص ندارد و همه دولت های ۳۲ سال اخیر کشورمان در عدم پیگیری سرنوشت امام صدر قاصر و مقصر بوده اند.همچنین مباحث طرح شده در این جلسه درباره پیگیری سرنوشت امام صدر متناسب با طرح سوالات از طرف دانشجویان بوده است. شایان ذکر است یکی از میهمانان برنامه در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر علت عدم دیدار آقای خاتمی با خانواده امام صدر در سفر سال ۸۲ وی به لبنان و دیدار آقای احمدی نژاد با خانواده امام صدر در سفر اخیر ایشان به لبنان (به نقل از هفته نامه پنجره) گفت: با توجه به پیگیری های انجام شده از خانواده امام صدر، آقای احمدی نژاد هیچ دیدار و یا درخواست دیداری از خانواده امام موسی نداشته است. این پاسخ با واکنش یکی از دانشجویان مواجه شد.یاران صدر که در خبر فارس تلویحا به حرکت غیرمستقل و سواستفاده از نام امام موسی صدر برای اهدافی دیگر متهم شده است، هیچگاه رویه جناحی نداشته، چرا که امام موسی صدر را شخصیت و اندیشه ای فرا جناحی و ملی می داند، به همین دلیل در اختلافات سیاسی داخلی درگیر نشده است و همواره در چهارچوب اهداف خود که گسترش اندیشه امام صدر و پیگیری سرنوشت ایشان در چهارچوب قانون است حرکت کرده و اجازه سواستفاده از نام امام موسی صدر را به هیچ جریان سیاسی نمی دهد. نگاهی به مطالب سایت یاران صدر خود گواه این مدعاست.