اسناد ساواک با گزارش برگزاری مجلس یادبود جنبش امل برای آیتالله سیدمصطفی خمینی از سخنرانی شیخ محمد یعقوب، معاون امام موسی صدر در این مراسم خبر دادهاند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، آیتالله سیدمصطفی خمینی فرزند امام خمینی(ره) 40 سال پیش در چنین روزی (اول آبان 1356) به مرگی مشکوک در نجف اشرف درگذشت و در حرم حضرت امیرالمومنین امام علی (ع) به خاک سپرده شد.
بر مبنای نظر عدهای از نزدیکان امام خمینی(ره) ساواک در این رخداد نقش داشت و همین مسئله باعث شد تا بسیاری از مردم ایران و همچنین شیعیان دیگر کشورها به همدردی با امام برخاسته و بر ضد رژیم پهلوی متحد شوند.
بر اساس
اسناد ساواک، در لبنان نیز مجلس ترحیمی برای آیتالله سیدمصطفی خمینی به همت جنبش امل برپا شد و شیخ محمد یعقوب، معاون امام موسی صدر در این مراسم سخنرانی کرد. این سند را سفارت شاهنشاهی ایران در لبنان ارسال کرده بود. در این سند آمده است:
«به موجب گزارش واصله از سفارت شاهنشاهى در بیروت از طرف جنبش محرومین لبنان (سازمان امل) زیر نظر سید موسى صدر و گروهى از روحانیون لبنانى در حسینیه شیاح بیروت مراسم سوگوارى براى سید مصطفى خمینى فرزند آیتاللَّه خمینى برگزار گردید. در این مراسم شیخ محمد یعقوب یکى از معاونین سید موسى صدر طى سخنرانى خود گفت آیتاللَّه خمینى با مهاجرت خود بر علیه ظلم و ستم قیام کردند و ما در این مراسم تعهد مىنماییم که از این قیام در اعمال روزانه خود الهام بگیریم. متن اظهارات وى در نشریه محرمانه امل وابسته به سید موسى صدر درج گردیده که به پیوست ارسال مىگردد.
»متن پیوستی که در اسناد ساواک آمده نیز به شرح زیر است:
«جنبش محرومین (نیروهاى مقاومت لبنان موسوم به امل) بعد از ظهر جمعه گذشته در حسینیه شیاح بیروت زیر نظر سیدموسى صدر و گروهى از روحانیون و جوانان مراسم سوگوارى براى آیتاللَّه سید مصطفى خمینى فرزند مرجع عالى شیعیان آیتاللَّه خمینى برگزار کرد.
این مراسم با تلاوت آیاتى چند از کلاماللَّه مجید آغاز سپس انیس سویدان و مجید صالح و در خاتمه شیخ محمد یعقوب سخنرانىهایى نمودند که ترجمه نطق شیخ محمد یعقوب به شرح زیر است:
در این یادبود دردناک که رنج فقدان علامه سید مصطفى فرزند امام مجاهد آیتاللَّه خمینى غم و اندوه مىآفریند هدف هایمان نیز به هم مىپیوندند و حالتى به وجود مىآورد که سرشار از رایحه شهادت است و منعکس کننده اراده و عملى در زندگى است که در پرتو ایمان به کنه وجود چشم حقیقت به تغییر و تحول دوخته تا از اصالت خود عنصر مبارزهاش را بسازد و از ایمانش عنصر پایدارى و از آگاهیش نسبت به ارزش هایش عنصر جهاد و فداکارى، منطق سستى و کاهلى طبقه روحانى را که براى حل مسایل زندگى متوسل به دعا شده و وسعت دهش الهى را نادیده مىگیرد برپا کرده و.. کلاسیکى انتظار و عکسالعمل را کنار گذارده و منطق آمادگى جهت ایجاد محیط مناسب تر براى مبارزه را پیش مىگیرد و بدین ترتیب دامنه جنبش وسعت مى ییابد و تبدیل به یک هجرت دایمى مىگردد که مرزهاى جغرافیایى را پشت سر مىگذارد تا چهره جاویدان اسلام را رسم نماید، اسلام دین انسانیت دگرگونى و قدرت در همآهنگى با زمان به طور همهجانبه، انقلابى و نوآورى است.
هجرت پدر مجاهدش نیز ضربهاى بود در برابر ظلم و طغیان و جنبش جدید جهت برانگیختن رسالت به عنوان زندگى سازنده با زمان انقلاب، تا فرصتى مناسبتر براى عمل بیاید. فرزندش نیز این رویه را پیش گرفت، فکرش را باز کرد تا پدیدههاى تازه را فرو گیرد؛ و دست قضا چنینخواست که در برخى از مراحل تحصیلش از یاورى مبارزهجو کمک بخواهد که اسلام را به صورت یک مکتب ایدئولوژیکى درآورده و در برابر تمامى مکتبها و عقاید گمراه زمانه قرار داده است.
به همین جهت بود که در محضر امام صدر صاحب مکتب تحول در لبنان بر مبناى ایدئولوژى پیشتاز و مؤمن به تحصیل پرداخت از همینرو است که عمق این یادبود بعد مبارزه جویانه صحیح خود را کسب مىنماید شمولى نامحدود در مکانى وسیع، هر زمانى را کوتاه کرده و هر مکانى را آکنده مىسازد. اى برادر شهید روز یادبود تو در لبنان با رحلتى حسینى در جنوب به هم مىآمیزد هجرتى در راه خدا و دو هجرت به هم مىپیوندند تا جنبش نور انقلاب خود را از آن الهام گیرد و معادله مبارزه را به زبان خون تجسم نماید، خونى که همانا با نداى آسمانى لا اله الا اللَّه و اللَّه اکبر و ایمانى صادقانه ریخته شده و در روز یادبودت دوباره جان مىگیرد تا جهشى به جنبش بخشد و به سوى پدر مجاهد مؤمنت آیتاللَّه خمینى سوق دهد و با خداوند خویش تجدید پیمان کند که راه را با روشى استوار و سلوکى حسینى دنبال نماید و از خدا مىخواهد روح فقید را در بهشت خویش جاى دهد و همه ما را آماده سازد تا مرگ را به صورت شهادت پذیرا باشیم.»
بر اساس این سند، مرگ مشکوک آیت الله سید مصطفی خمینی و به تعبیری شهادت او، در لبنان نیز غوغایی به پا کرد و باعث الهام مجاهدان شیعی این کشور شد. این سند از جمله اسنادی است که همسویی خط و مشی فکری ـ مبارزاتی شیعیان لبنان به زعامت امام موسی صدر را با انقلابیون ایران میرساند.