بسم الله الرحمن الرحیم
جنبش محرومان در لبنان پیشینهای به قدمت تاریخ انسان دارد.
این جنبش تبلور آرزوی غائی انسان در حرکت به سوی زندگی بهتر است، که او را بر آن میدارد که با هر آنچه زندگی او را تباه یا استعدادهای او را عقیم میکند و یا آیندۀ او را در معرض تهدید قرار میدهد، مقابله کند. این جنبش گامی است در حرکت کلی انسان در تاریخ، حرکتی که با رهبری انبیاء و اولیاء و مصلحان آغاز شد و با کوشش مجاهدان به پیش رفت و با خون شهدای جاودان بارور شد
این پیوستگی ژرف تاریخی، و همگامی فراگیر در سراسر جهان، و این تجربة ملموس انسان- همة انسانها- جنبش محرومان را در لبنان تقویت، راه آن را روشن و استمرار و توفیق آن را تضمین میکند.
اگر بخواهیم شمای کلی جنبش محرومان را در لبنان، با توجه به جنبههای فرهنگ و تمدن لبنان، و با توجه به فعل و انفعالات این دورة زمانی پر ماجرا و نیز فعل و انفعالات این منطقه که دیگربار به لحاظ تاریخی اهمیت گستردهای پیدا کرده است ترسیم کنیم، این ابعاد را ملاحظه میکنیم.
۱. خاستگاه این جنبش ایمان به خداوند است؛ ایمان به معنای حقیقی آن نه به مفهوم انتزاعی آن. چنین ایمانی پایه و اساس تمامی فعالیتهای حیاتی و پیوندهای انسانی ما است و همو است که پیوسته عزم و اطمینان ما را روز به روز بیشتر و افق انتظارات ما را گستردهتر میکند و رفتار ما را مصون میدارد.
همچنین این جنبش بر اساس ایمان به انسان، به هستی او و به آزادی و کرامت او استوار است. در حقیقت ایمان به انسان جنبة زمینی ایمان به خداوند است. جنبهای که نمیتوان آن را از جنبة آسمانی جدا کرد. و سرچشمههای اصیل ادیان نیز پیوسته بر این تأکید دارند.
۲. بُعدِ دیگر میراث سترگ ما در لبنان و در سراسرِ مشرق زمین است. میراثی که سرشار از تجارب موفق بشری، و به دلاوری و ایثارها تابناک شده است و گنجینهای از رهآوردهای تمدنها و ارزشها را در خود نهفته دارد. این میراث راه دقیق را به ما نشان میدهد و بر اصالت ما تأکید و وجود ما را توجیه میکند و از سهم ما در تمدن برهانی قاطع به دست میدهد. در همان حال، استفاده از تجارب دیگر ملل جهان در عین تمسک به اصالت خود نشانة گرایش مسلّم ما به کمال و پیشرفت و به اعتقاد ما به یکپارچگی خانوادة بشری و تعامل میان عناصر آن است.
۳. بر اساس این اصول، جنبش محرومان به آزادی کامل شهروندان اعتقاد دارد و با همة انواع ستم اعم از استبداد و فئودالیسم و سلطهگری و درجه بندی شهروندان بیامان مبارزه میکند، و بر آن است که نظام طائفهگری سیاسی در لبنان تاکنون ثمربخش نبوده است و اکنون مانع از تحول سیاسی است. این نظام نهادهای ملی را عقیم میکند و برای شهروندان درجهبندی قائل میشود و وحدت ملی را متزلزل میکند.
۴. از دید جنبش محرومان ستم اقتصادی و علل و موجبات آن از جمله احتکار و استثمار انسان به دست انسان و تبدیل شدن شهروند به مصرف کننده و جامعه به گروه مصرف کنندگان و محدود کردن فعالیتهای اقتصادی به عملیات ربا و تبدیل شدن جامعه به بازار فرآوردههای جهانی، پذیرفته نیست.
جنبش بر این عقیده است که فراهم کردن امکانات برای همة شهروندان بدیهیترین حق آنان در میهن است و عدالت اجتماعی همهجانبه نخستین وظیفة دولت است.
۵. جنبش محرومان جنبشی است میهنی و به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی میهن پایبند است و با استعمار و تجاوزات و آزمندیهایی که لبنان را هدف قرار داده است مبارزه میکند.
این جنبش عقیده دارد که پایبندی به منافع ملی و آزادسازی خاک کشورهای عربی و آزادی فرزندان این ملت در متن تعهدات ملی این جنبش و جزء لاینفک آنها است.
بدیهی است که حفاظت از جنوب لبنان و دفاع از توسعة آن پایه و مایة میهن گرایی است، زیرا بقای وطن بدون جنوب میسر نیست، و تصور شهروندی راستین بدون ادای دین به جنوب امکان پذیر نیست.
۶. فلسطین، سرزمین مقدس، که هدف همه گونه ستم بوده و هست در صدر اهتمامات جنبش ما قرار دارد و کوشش برای آزادسازی آن نخستین وظیفه این جنبش است. قرار گرفتن در کنار ملت فلسطین و پاسدارای از مقاومت او و همگام بودن با این مقاومت مایة افتخار این جنبش و در متن اعتقادات او است. به ویژه آنکه صهیونیسم برای لبنان و ارزشهایی که به آن ایمان داریم و برای همه بشریت، چه در حال و چه در آینده، تهدید به شمار میآید. به علاوه، صهیونیسم همزیستی طوایف را در لبنان چالشی دائمی و رقیبی نیرومند برای موجودیت خود تلقی میکند.
۷. این جنبش قائل به درجهبندی شهروندان نیست و از همکاری با افراد و گروههای شرافتمندی که خواهان ساختن لبنانی بهتر هستند سرباز نمیزند.
این جنبش نه جنبشی طائفهای است و نه بنگاهی خیریه است و نه منبر وعظ و نصیحت است و نه درصدد رسیدن به دستآوردهای فرقهای است، بلکه جنبش همة محرومان است.
این جنبش نیازها را مدنظر قرار میدهد و به محرومیت شهروندان توجه دارد و راه حلها را بررسی میکند و بیدرنگ برای تحقق آنها اقدام میکند. و تا پایان راه در کنار محرومان مبارزه میکند.
از این رو، بر این باور است که به مردم شریف لبنان تعلق دارد، هم آن مردمی که امروزه با محرومیت روبرو هستند و هم آنان که نگران آیندة خود هستند.
این جنبش جنبش مردم لبنان به سوی آیندهای بهتر است.