علت و ضرورت شناخت امام موسي صدر، پاسخ به نياز عصر و نسل جوان ما در شرايط کنوني است.
صادق طباطبايي گفت: علت و ضرورت شناخت امام موسي صدر، پاسخ به نياز عصر و نسل جوان ما در شرايط کنوني است. به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي مؤسسه فرهنگي تحقيقاتي امام موسي صدر، طباطبايي كه در ديدار با جمعي از فارغالتحصيلان دانشگاه تبريز که براي آشنايي بيشتر با آرا و انديشههاي امام موسي صدر در مؤسسه فرهنگي تحقيقاتي امام موسي صدر گرد آمده بودند، سخن ميگفت، با پرداختن به اين پرسش، که «چه ضرورتي براي شناخت ابعاد شخصيتي امام موسي صدر در اين زمان وجود دارد؟»، افزود: به طور کلي ميتوان گفت که علت و ضرورت شناخت امام موسي صدر، پاسخ به نياز عصر و نسل جوان ما در شرايط کنوني جامعه است. وي با اشاره به آنچه مساله فاصلهگرفتن نسل جوان و روحانيان خواند، گفت: شناخت انديشههاي امام موسي صدر، در مدت حضورشان در لبنان و حرکت بنيادي و تحول اساسي که ايشان در جامعه آن روز لبنان بنا نهادند که تا امروز، با قدرت و اقتدار در جريان است، ميتواند گام مهم و ارزشمندي در جهت رفع اين مساله باشد. وي با اشاره به سه بعد «عقيدتيـمذهبي»، «سياسي» و «تسليحاتيـدفاعي» گفت: هيچ حرکتي، کشور و ملت را به سمت استقلال سوق نميدهد، مگر اينکه در اين سه بعد، به صورت همزمان حرکت کند و امام موسي صدر در لبنان نيز حرکت در راستاي اين سه بعد را محور برنامههاي خود قرار دادند و در کمتر از شش سال، اين فعاليتها را به نتيجه مطلوب رساندند. در ادامه اين نشست ، دکتر طباطبايي، به ارائه دورنمايي از شرايط نابسامان لبنان در زمان ورود امام موسي صدر و نحوه برخورد وي با جامعه آن روز و نوع مديريتش در مواجهه با مسائل مختلف پرداخت. خواهرزاده امام موسي صدر همچنين با اشاره به نوع نگاه امام صدر به مقوله دين، توضيح داد: ايشان دين را براي زندگي اين جهان ارزيابي ميکردند و معتقد بودند اگر ما توانستيم اين جهانمان را بر اساس آموزههاي ديني شکل دهيم و به سعادت برسيم، آخرتمان تأمين ميشود. طباطبايي افزود: در نگاه امام موسي صدر، اگر بخواهيم بنشينيم و به سبب سعادت اخروي همه کارها را رها کنيم و به هر فقر و نکبتي رضايت دهيم و زندگي کنيم، آن زندگي جز خسران برايمان ندارد. همچنين ايشان معتقد هستند اديان در خدمت انسان هستند و انسان براي خدمت به اديان آفريده نشده است. وي ويژگي بارز ديگر امام موسي صدر را فقه سيال، ذهن باز و نوع نگرش او به اجتماع دانست و گفت: ايشان به قرآن مسلط بودند و تفسير جديدي از آيات قرآن ارائه ميکردند.